J jonaserik skrev:
Det ser ut som en vävtapet under ( randigt i hålet ) då kan det vara limmat med vävtapetslim ( knappt vattenlösligt ) och genast vart det mycket besvärligare att få bort det som sitter på väggen
Ja det va ett helvete med en liknande vägg där jag körde ångmaskinen. Slutade med att vi fick gipsa den.

Hand som drar bort plast från problematisk vägg i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som drar bort plast från problematisk vägg i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E erik_malare skrev:
Jag skulle säga att föregående talare slår huvudet på spiken. Helt klart det smidigaste sättet, även om det ändå kräver att man river ner allt som uppenbarligen sitter löst.

Angående tipset med tapetklister och plast:
Jag brukar ta en vass kniv och "snitta upp" ytan (tänk Edward Scissorhands) lite härs och tvärs, för att klistret ska tränga in. Det allra bästa är om du kan låna en taggrulle av nån, men kniv funkar.

Rulla sedan på JÄTTEMYCKET tapetklister, det ska vara i princip så att det precis inte rinner av. Lägg sedan på byggplast (eller gladpack) och sopa ut luftbubblorna med en kvast. Viktigt att det blir så lufttätt som möjligt. Låt sitta uppe över natten. Sen är det bara att gå lös och riva

Bra att tänka på: Det frigörs väldigt mycket fukt ut i luften när man limmar likt ovan, så man bör kunna ventilera utrymmet. Täck golvet noga, tapetrester med klister på sig fastnar.
Kolla upp var du har för material i väggen. På gips är det inte bra att tillföra så mycket vatten. Betong är det som funkar bäst.
Och, se till att ytan får torka ur ordentligt när du rivit klart, innan du börjar spackla/måla.

Lycka till!
Suttit 1 dygn och går inget vidare det här :(. Tänker att det kanske är bäst att pilla allt löst, slipa lite sen på med den där spärrfärgen och sen spackla då?

Ok, märkligt att det inte funkar. Men kör på att riva ner det som sitter löst och sen spärrmåla med en alkydoljefärg, tex Alcro Kraft. Den luktar starkt så det kan vara bra att ha alla fönster vidöppna och/eller en friskluftsmask.

E erik_malare skrev:
Ok, märkligt att det inte funkar. Men kör på att riva ner det som sitter löst och sen spärrmåla med en alkydoljefärg, tex Alcro Kraft. Den luktar starkt så det kan vara bra att ha alla fönster vidöppna och/eller en friskluftsmask.
Status på den ena väggen. Hittade massa hål på vissa ställen där det satt plugg. Är det bara att köra på ovanpå detta ändå? Och sen spackla efter
En mardröm detta.

Redigerat:
Spackla igen hålen, ska du måla eller tapetsera sen?
En kvalitetstapet rätt på efter spackling så är det som nytt.

Jag vill helst måla då det är i kombination med snedtak å fönster.

lopec
Spärrmåla, bredspackla. Med gammal vävtapet under så kommer det bli svårt att få det bra på annat vis är jag rädd.

Stefan N Stefan N skrev:
Jag kör med Alcro Kraft som jag vet fungerar perfekt. [länk]
Slipa av det värsta och ta löst sittande tapet sen ett flödigt lager. Sen rullspacklar jag hela väggarna och valfri ytbehandling på det.
Ska jag ha den du länkade eller den som heter spärra?

Den jag länkar till.

Stefan N Stefan N skrev:
Den jag länkar till.

Tack!!

J Jenniejjj skrev:
Tack!!
Hur gick det för dig? Sitter själv med liknande o håller på att bli tooookig

Yasmine Yasmine skrev:
Hur gick det för dig? Sitter själv med liknande o håller på att bli tooookig
slet bort så mycket jag kunde men tog ALDRIG slut. Slutade med bredspackling med osäkerhet ifall det skulle hålla pga av underlaget men det håller än idag så det funkade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.