Jag köpte grundfärg till äldre golvsocklar och fönsterfoder som först skrapats och slipats. I affären stod jag och valde mellan olika burkar och läste på den här Scotte att den var "framtagen för yrkesmålare", med "rätt känsla" och "god täckförmåga".
Jag tycker inte att täckförmågan är god då färgen delar sig i penselränderna. Svårt att få den att täcka med en strykning. Konsistensen känns grötig och till skillnad från oljefärg som kan strykas ut tills den täcker torkar den här direkt. Att kalla den snickerislip blir fel när färgen bildar kulor och direkt sätter igen slippapper efter ett dygns torktid.
Den ojämna ytan på grund av att färgen inte flyter ut behöver slipas ner innan nästa färglager. Jag saknar den gamla lacknaftaburna Grepp grundfärg som hade utmärkta egenskaper, förutom ångorna.
De nya "vattenfärgerna" är ju inte särskilt hälsosamma heller även om lukten är mindre påträngande.
Nu är jag förmodligen bortskämd som målat fönster med linoljefärg den senaste tiden där egenskaperna är helt annorlunda åt det positiva hållet. Bara lång torktid.