Hej!

Vi bygger ett badrum och har byggt ett tak av råspont. Detta tak hade jag tänkt vaxa med vitpigmenterad hårdvaxolja. Så jag undrar om det är rätt tänkt att kvistlacka alla kvistar under hårdvaxoljan?

Jag tänker helt enkelt på vad som blir finast/fulast med tiden. Kvistlacken gör väl trots allt att det blir lite gult direkt, och jag är då rädd att det ska bli lite små gula fläckar i taket. Men annars lär det väl bli det med tiden ändå?

Jag har också för mig att jag någonstans läste att med just hårdvaxolja så behöver man inte kvistlacka, men har inte hittat tillbaka till den informationen.

Hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig!!! :D
 
BirgitS
Jag tror att det blir flammigt för hårdvaxoljan kommer nog inte att fastna på samma sätt ovanpå kvistlacken som på trät.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det blir flammigt för hårdvaxoljan kommer nog inte att fastna på samma sätt ovanpå kvistlacken som på trät.
Tack!

Du råkar inte ha hört talas om att hårdvaxolja skulle funka bra utan kvistlack?
 
BirgitS
Jag har inte läst i forumet om någon som kvistlackar sina furugolv innan behandling med t.ex. hårdvaxolja. När det gäller tak har jag inte läst om någon som hårdvaxoljar dem.
 
T theresesvensson skrev:
Hej!

Vi bygger ett badrum och har byggt ett tak av råspont. Detta tak hade jag tänkt vaxa med vitpigmenterad hårdvaxolja. Så jag undrar om det är rätt tänkt att kvistlacka alla kvistar under hårdvaxoljan?

Jag tänker helt enkelt på vad som blir finast/fulast med tiden. Kvistlacken gör väl trots allt att det blir lite gult direkt, och jag är då rädd att det ska bli lite små gula fläckar i taket. Men annars lär det väl bli det med tiden ändå?

Jag har också för mig att jag någonstans läste att med just hårdvaxolja så behöver man inte kvistlacka, men har inte hittat tillbaka till den informationen.

Hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig!!! :D
Hej! Hur blev det? Och hur gjorde du? Lägg gärna upp bild. ☺️
 
Lindaeriksson8 Lindaeriksson8 skrev:
Hej! Hur blev det? Och hur gjorde du? Lägg gärna upp bild. ☺️
Hej!

Det blev jättebra! Kvistlackade inte, men det dröjer väl kanske innan man skulle se det ändå kanske.

Men det blev väldigt jämnt och fint och man ser inte alls penseldrag eller sånt, och kan helt fritt lägga olika mängd lager utan att det syns. Har här gjort ett lager o sen bara fyllt i där jag tyckte att råsponten hunnit gulna lite mer.
 
  • Nymålat slätt träinnertak utan synliga penseldrag eller kvistlackering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T theresesvensson skrev:
Hej!

Det blev jättebra! Kvistlackade inte, men det dröjer väl kanske innan man skulle se det ändå kanske.

Men det blev väldigt jämnt och fint och man ser inte alls penseldrag eller sånt, och kan helt fritt lägga olika mängd lager utan att det syns. Har här gjort ett lager o sen bara fyllt i där jag tyckte att råsponten hunnit gulna lite mer.
Så sjukt snyggt det blev! Vilket fabrikat på vaxen körde du?
 
T theresesvensson skrev:
Hej!

Det blev jättebra! Kvistlackade inte, men det dröjer väl kanske innan man skulle se det ändå kanske.

Men det blev väldigt jämnt och fint och man ser inte alls penseldrag eller sånt, och kan helt fritt lägga olika mängd lager utan att det syns. Har här gjort ett lager o sen bara fyllt i där jag tyckte att råsponten hunnit gulna lite mer.
Är det enklast att vaxa brädorna innan man skruvar upp dem i taket?
Du har inget instakonto där du visar ditt badrum? Älskar färgen på väggarna i kombination med taket.
 
Lindaeriksson8 Lindaeriksson8 skrev:
Så sjukt snyggt det blev! Vilket fabrikat på vaxen körde du?
Tack! Ja, min upplevelse av lackbetsar jag provat och sett är att det är så svårt o få det icke flammigt, så uppskattar verkligen denna som blir helt matt o bara homogent ljusare. Det här är ronseal hårdvaxolja, matt och vitpigmenterad
 
Lindaeriksson8 Lindaeriksson8 skrev:
Är det enklast att vaxa brädorna innan man skruvar upp dem i taket?
Du har inget instakonto där du visar ditt badrum? Älskar färgen på väggarna i kombination med taket.
Haha, jaaa det skulle det ju säkert varit. Jag gjorde det dock efter. Det är ju också råspont vars syfte inte är att vara ett ytskikt, så jag slipade en himla massa också innan jag vaxade.

Jag har lite bilder på min företagsinstagram, men jag tror inte jag får skriva den här, så jag kan skickar ett privat meddelande med den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.