Hej!

Jag har precis bytt panel på en del av väggen på mitt hus som i övrigt har tegelfasad.

Jag hade lite virke kvar sen tidigare då en firma var inne och bytte panel uppe vid nocken på gaveln av huset. Panelen var grundmålad en gång oklart med vilken färg och jag tror att det här är ursprunget till mitt problem.

Jag köpte Jotun Optimal klassisk vit och har nu målat panelen två gånger. Jotun ska vara någon form av hybrid färg vilket jag tänkte skulle passa eftersom jag inte visste vilken grundfärg som använts.

Problemet är att det inte blir vitt utan snarare en gulaktig ton som framträder efter 10 h. Efter första strykningen så tyckte jag att gulaktigheten till viss del försvann efter ett par veckor.

Nu har jag målat en andra gång igår och väggen är gul, se den bifogade bilden. Kanske svårt att se nyansskillnaden men fönsterkarmen är målad med NCS 0500.

Någon som varit med om något liknande? Hur löste ni det?

Är det värt att vänta en längre tid så att färgen verkligen härdar och måla igen? Med vilken färg i så fall?

Att ta bort all färg/panel och börja om undviker jag helst :). Jag målar hellre 2-3 gånger extra.
 
  • Ny målad panelvägg i klassisk vit bredvid röd tegelvägg, med gul underton vid jämförelse med vit fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DrKron DrKron skrev:
Hej!

Jag har precis bytt panel på en del av väggen på mitt hus som i övrigt har tegelfasad.

Jag hade lite virke kvar sen tidigare då en firma var inne och bytte panel uppe vid nocken på gaveln av huset. Panelen var grundmålad en gång oklart med vilken färg och jag tror att det här är ursprunget till mitt problem.

Jag köpte Jotun Optimal klassisk vit och har nu målat panelen två gånger. Jotun ska vara någon form av hybrid färg vilket jag tänkte skulle passa eftersom jag inte visste vilken grundfärg som använts.

Problemet är att det inte blir vitt utan snarare en gulaktig ton som framträder efter 10 h. Efter första strykningen så tyckte jag att gulaktigheten till viss del försvann efter ett par veckor.

Nu har jag målat en andra gång igår och väggen är gul, se den bifogade bilden. Kanske svårt att se nyansskillnaden men fönsterkarmen är målad med NCS 0500.

Någon som varit med om något liknande? Hur löste ni det?

Är det värt att vänta en längre tid så att färgen verkligen härdar och måla igen? Med vilken färg i så fall?

Att ta bort all färg/panel och börja om undviker jag helst :). Jag målar hellre 2-3 gånger extra.
Hej.

Vet inte om detta är till någon hjälp men du kan läsa här
https://emagasin.jotun.se/darfor-bor-du-valja-vitt/

Verkar vara ett känt fenomen. Du kanske ska kontakta din färgbutik för råd hur du skall göra. Dom kanske ha en bra lösning om detta är ett återkommande fenomen.

Vh Alexander
 
S
”Klassisk vit” låter som en bruten vit typ 0502-Y och då blir det lite gulton.
Det brukar inte se bra ut att måla fasader i 0500-N.

jag skulle nog målat om fönstret med en bruten vit.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Vet inte om detta är till någon hjälp men du kan läsa här
[länk]

Verkar vara ett känt fenomen. Du kanske ska kontakta din färgbutik för råd hur du skall göra. Dom kanske ha en bra lösning om detta är ett återkommande fenomen.

Vh Alexander
Tack, ja får prata med någon färgbutik om råd. Gör kanske några experiment och ser om jag hittar någon färg som täcker den gula tonen.
 
S sinuslinus skrev:
”Klassisk vit” låter som en bruten vit typ 0502-Y och då blir det lite gulton.
Det brukar inte se bra ut att måla fasader i 0500-N.

jag skulle nog målat om fönstret med en bruten vit.
Man skulle kunna tro det, men det är en av Jotuns vitaste färger. Som det är just nu så är panelen till och med betydligt gulare än 0502-Y. Fönstret är helt nytt och beställt att vara 0500 så jag ger mig helst inte på att börja måla om det och de övriga 25-30 fönsterna :cool:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.