6 201 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Förvara pensel mellan strykningar
Jag har sökt här på forumet men utan resultat, så jag måste nog inse att alla har svaret på följande fråga utom just jag
Hur förvarar man en pensel med vattenbaserad träolja mellan strykningarna? Tråkigt att behöva göra rent varje dag under de dagar jag ska olja.
Samma fråga, men här angående trälasyr, alkydbaserad. Hur kan man förvara dessa utan rengöring under några dagars arbete framöver?
Stort tack på förhand!
Hur förvarar man en pensel med vattenbaserad träolja mellan strykningarna? Tråkigt att behöva göra rent varje dag under de dagar jag ska olja.
Samma fråga, men här angående trälasyr, alkydbaserad. Hur kan man förvara dessa utan rengöring under några dagars arbete framöver?
Stort tack på förhand!
Brukar förvara (otvättade) penslar i en plastpåse som man försluter så lufttätt som möjligt. Brukar fungera toppenbra i en vecka iaf (aldrig testat längre än så). Ett annat alternativ är att förvara penseln i en äldre färgburk eller motsvarande som man tvättar ur, den är ju också lufttät.
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Att ha penseln i en påse fungerar även med träolja och lasyr. Laserar om utemöbler nu och har haft penseln i en påse i flera veckor.
Jag brukar ta en ren glasburk ur återvinningen, exempelvis en som det har varit smörgåsgurka i, och slå upp tillräckligt med olja/färg/lasyr för att det ska täcka borsten på penseln. Sen är det bara att ställa ned penseln i burken och skruva på locket när man är färdig för dagen. När projektet är klart så häller man tillbaka oljan/färgen/lasyren, alternativt använder upp den sist, och kastar burken i glasbanken och locket i metallåtervinningen.
Gäller bara att välja en glasburk med tillräckligt stor öppning för att penseln ska gå ned, och tillräckligt hög för att man ska kunna skruva på locket.
Gäller bara att välja en glasburk med tillräckligt stor öppning för att penseln ska gå ned, och tillräckligt hög för att man ska kunna skruva på locket.
Klicka här för att svara