God fredag!

Jag och min sambo har bestämt oss för att måla om ett rum i vårt radhus från 1958. Eftersom huset är så pass gammalt så har väggarna gått igenom både det ena och det andra. Vid snabb inspektion så verkar det vara betongvägg med två lager tapet samt ett lager vit målarfärg ovanpå det. Då det finns en hel del skavanker så tänkte vi att det vore bäst att skrapa bort allt gamla för att börja nytt. Dock visade det sig inte vara så enkelt. Efter att ha stått med skrapor i några timmar så kommer vi ingen vart då det sitter som berget.

Låt mig då komma till frågan; är det bättre att bara bredspackla allt och måla med vit grundfärg? Finns det något negativt med den metoden?

All hjälp uppskattad!

Skrapa loss allt löst först och hyr eller köp en tapetnertagare (med ånga) och se om tapeterna lossnar med ånga/vatten. Gör de de så ånga bort allt.

Sitter de ändå är de uppsatta med något vattenfast och då kan ni spackla och måla på...

• Gilla
wennergrenare
  • Laddar…
Jag har nyligen tagit ned tapeter ned till betongen i 3 RoK. Enklaste var att använda en ångtvätt (körde själv med en Kärcher SC3) där jag ångade tapeterna och sen tog bort med en vanlig spackelspade. Jag hade 6-7 lager tapet så jag skprade tapeter lätt innan för att ångan skulle tränga in lite djupare.

Annars kan man använda en vanlig tvättsvamp och vatten samt sprayflaska. Fukta tapeten ordentligt, vänta 15 minuter och skrapa bort den med spackelspade. Men det går inte lika lätt som med en ångtvätt.

• Gilla
wennergrenare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.