Hej.
Jag har köpt ny lägenhet och skall sätta igen en dörr med gips.

Det jag funderar på är gipset som redan sitter fram till karm är ju en skuren kant(rak). Ny skiva där dörren/karmen suttit får försänkt långsida.
Vad jag förstår skall den raka kanten skäras till en fasning. Men när jag ska spackla med remsa kommer väl remsa ändå hamna ovanpå den gipsskivan med gjord fasning? Spackel,remsa,spackel vet jag att man ska göra. Men tänker ändå att remsan kommer hamna ovanpå ena gipsskivan vilket kommer göra det svårt att slipa ner så det bli slätt? Eller slipas remsan ner också?

J jonney skrev:
Hej.
Jag har köpt ny lägenhet och skall sätta igen en dörr med gips.

Det jag funderar på är gipset som redan sitter fram till karm är ju en skuren kant(rak). Ny skiva där dörren/karmen suttit får försänkt långsida.
Vad jag förstår skall den raka kanten skäras till en fasning. Men när jag ska spackla med remsa kommer väl remsa ändå hamna ovanpå den gipsskivan med gjord fasning? Spackel,remsa,spackel vet jag att man ska göra. Men tänker ändå att remsan kommer hamna ovanpå ena gipsskivan vilket kommer göra det svårt att slipa ner så det bli slätt? Eller slipas remsan ner också?
Du spacklar så långt ut på skivorna så att skarven inte märks (30-40cm kanske). Helt i plan får du dem aldrig ..

Okej. Låter ju ganska logiskt när man tänker på det Tack för svaret

J jonney skrev:
Okej. Låter ju ganska logiskt när man tänker på det Tack för svaret

Kolla på några videos och öva på lite innan du börjar

• Gilla
jonney
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.