20 274 läst ·
42 svar
20k läst
42 svar
Måla en dörr så det ser ”industrimålat” ut?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Så du menar att allt som är utomhus är målat med färg som det är "gift" i? Bilar, cyklar, brevlådor osv osv En 2K färg härdar ju på ett helt annat sätt och jag skulle vilja se nå mögel kunna tillgodogöra sig nån näring från den färgen.......Tomture61 skrev:
Tikkurilas heter Diccoplast
Beckers heter Care (tror jag)
Akzo heter duracid (tror jag)
Jag använder själv Tikkurila, enbart för att vi har en handlare i stan. Har målat med alla ovan nämnda, ingen större skillnad. Berätta att du har grundat med vattenbaserad grund. Jag har aldrig haft problem med Diccoplasten iaf. Använder deras vattengrund i sprutboxen till mkt. Jag skulle tro att du får ge 1000-1500:- för 1 liter färg, härdare och förtunning. Sen har du massor av härdare och förtunning över till annat
Hos de flesta sprutlackerare får du dörren sprutad för det priset ink färg utan problem.
Jag använder själv Tikkurila, enbart för att vi har en handlare i stan. Har målat med alla ovan nämnda, ingen större skillnad. Berätta att du har grundat med vattenbaserad grund. Jag har aldrig haft problem med Diccoplasten iaf. Använder deras vattengrund i sprutboxen till mkt. Jag skulle tro att du får ge 1000-1500:- för 1 liter färg, härdare och förtunning. Sen har du massor av härdare och förtunning över till annat
Stort tack! Ser att jag har en återförsäljare av Tikkurilas nära där jag bor i Malmö.mowatom skrev:Tikkurilas heter Diccoplast
Jag använder själv Tikkurila, enbart för att vi har en handlare i stan. Har målat med alla ovan nämnda, ingen större skillnad. Berätta att du har grundat med vattenbaserad grund. Jag har aldrig haft problem med Diccoplasten iaf. Använder deras vattengrund i sprutboxen till mkt. Jag skulle tro att du får ge 1000-1500:- för 1 liter färg, härdare och förtunning. Sen har du massor av härdare och förtunning över till annatHos de flesta sprutlackerare får du dörren sprutad för det priset ink färg utan problem.
Imorgon får jag hjälp av en kompis att lyfta av dörren för bästa resultat
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Som sagt, det kanske lönar sig att lämna in den med tanke på vad färg kostar över disk idag.
Kan flika in för folk i liknande situation att jag sprutat ett flertal ytterdörrar nu i sommar åt min svärfar lite blandat några med träpanel och några med typ mdf-yta.
Då använde jag en Bosch typ damsugarspruta jag haft i 10 år.
Färgen som användes var Teknos fönsterfärg aqua, och där det var mdf så blev det riktig fabriksyta. Han hade en nyuppsatt fabriksmålad dörr som vi jämförde med
Alla dörrar var målade sen tidigare med pensel.
Arbetsordningen var: slipning grundning (med pensel) 1 lager täckfärg med pensel (för han kunde inte vänta) slipning med 240 papper och sprutade 1 lager som fick torka sen mellanslipade det som behövdes, nån liten ojämnhet som kommit i färgen och sen 1lager till.
Tunnade färgen med vatten kanske 25-30% , hade dörrarna liggande så det gick att lägga på riktigt med färg så det blev som en ”spegel” och resultatet lysande.
Har även sprutat vanliga Teknos lackfärgen aqua 40 på köksluckor och dörrar med ”fabriksyta” som resultat.
Funkar bra att det som ligger det är lite svårare med lodräta ytor där får man lägga fler lager men tycker Teknos färg funkar lite som en lacknafta färg att spruta, och sen lätt att rengöra med vatten
Då använde jag en Bosch typ damsugarspruta jag haft i 10 år.
Färgen som användes var Teknos fönsterfärg aqua, och där det var mdf så blev det riktig fabriksyta. Han hade en nyuppsatt fabriksmålad dörr som vi jämförde med
Alla dörrar var målade sen tidigare med pensel.
Arbetsordningen var: slipning grundning (med pensel) 1 lager täckfärg med pensel (för han kunde inte vänta) slipning med 240 papper och sprutade 1 lager som fick torka sen mellanslipade det som behövdes, nån liten ojämnhet som kommit i färgen och sen 1lager till.
Tunnade färgen med vatten kanske 25-30% , hade dörrarna liggande så det gick att lägga på riktigt med färg så det blev som en ”spegel” och resultatet lysande.
Har även sprutat vanliga Teknos lackfärgen aqua 40 på köksluckor och dörrar med ”fabriksyta” som resultat.
Funkar bra att det som ligger det är lite svårare med lodräta ytor där får man lägga fler lager men tycker Teknos färg funkar lite som en lacknafta färg att spruta, och sen lätt att rengöra med vatten
Klicka här för att svara