Hej!
Vi ska tapetsera vårt sovrum med en tapet från Lim & Handtryck. Jag tittade på några videor och det verkar vara lite svårt: man behöver skära tapet och överlappa den ??? jag vet inte om jag förstår rätt. Någon som har erfarenheter med detta och kan ge mig en lite råd?
Tack så mycket för er hjälp!

Lim o handtrycks tapeter är gjorda som tapeter var förr i tiden. Före början på 70 talet var inte tapeter skurna i kanterna. Du får lägga upp tapeten på ett bord o klistra den med tapetklister vika från båda ändarna mot mitten o lägga en linjal vid kanten o skära bort den vid mönstret sedan sätter du upp den så att den överlappar den föregående våden o stämmer med mönstret låt våden dra i ca 10 min innan du sätter den på väggen sätt inte tapeten kant i kant det fungerar inte

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
Man får skära den på längden. Så det blir betydligt mer skärande än med modern tapet. Och eftersom man sannolikt inte lyckas skära precis rakt och på rätt ställe så överlappar man dem några mm. I övrigt är det precis som vanligt. Det tar längre tid men är egentligen inte svårare.

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Lim o handtrycks tapeter är gjorda som tapeter var förr i tiden. Före början på 70 talet var inte tapeter skurna i kanterna. Du får lägga upp tapeten på ett bord o klistra den med tapetklister vika från båda ändarna mot mitten o lägga en linjal vid kanten o skära bort den vid mönstret sedan sätter du upp den så att den överlappar den föregående våden o stämmer med mönstret låt våden dra i ca 10 min innan du sätter den på väggen sätt inte tapeten kant i kant det fungerar inte
A Avemo skrev:
Man får skära den på längden. Så det blir betydligt mer skärande än med modern tapet. Och eftersom man sannolikt inte lyckas skära precis rakt och på rätt ställe så överlappar man dem några mm. I övrigt är det precis som vanligt. Det tar längre tid men är egentligen inte svårare.
Tack så mycket för er hjälp! Jag tror att jag förstår nu.
Vet ni om man måste använda lim för papperstapet?

Ja inte nonwoovenlim jag använder pulver men finns lim för papperstapet kanske bäst kolla med tillverkaren den tapeten är ett rent limtryck inte plastad alls så kan vara lite speciell

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
Jag tycker det är enklast att skära tapeten torr. Dvs. innan jag klistrat den.

Var noga med att alltid börja tapetsera från fönstret på båda håll när du har tapet med överlapp så att ljuset faller mot skarven annars kommer skarvarna att synas

B Beaam skrev:
Tack så mycket för er hjälp! Jag tror att jag förstår nu.
Vet ni om man måste använda lim för papperstapet?
Jag tror att lim & handtryck säljer gammaldags tapetklister i pulverform. Men det är nog inte så kinkigt. Papper som papper tänker jag mig. Det är lätt att limma.

Dumt att chansa med en så dyrbar tapet eftersom den inte alls är tvättbar kan det vara riskabelt med tapetlim om man får något på fel sida kan vara svårt att tvätta bort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.