Hej! Jag ska efter ett försäkringsrep i badrummet även passa på att måla om spårpanelen som vi har i halva delen av badrummet. Den är målat någon gång i tiden i en gul kulör, och ytan är väldigt blank/hal (?).

Jag provade att måla en liten fyrkant utan att slipa eller grunda, men det går lätt att skrapa bort färgen med naglarna. Till min fundering, måste jag slipa allt trärent eller bara matta ner det? Slipar jag det trärent är det fortfarande hyvlad panel så det känns inte så ruggigt utan ändå ganska blankt. Bör jag grundmåla?

Färgen jag köpt är från Rusta då jag inte vill lägga så mycket pengar på detta, så kvaliteten på färgen kanske är därefter..

Tips?

Ljus träpanel på vägg med lodräta skarvar och skuggor från ytterbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V Villa1981 skrev:
Hej! Jag ska efter ett försäkringsrep i badrummet även passa på att måla om spårpanelen som vi har i halva delen av badrummet. Den är målat någon gång i tiden i en gul kulör, och ytan är väldigt blank/hal (?).

Jag provade att måla en liten fyrkant utan att slipa eller grunda, men det går lätt att skrapa bort färgen med naglarna. Till min fundering, måste jag slipa allt trärent eller bara matta ner det? Samt bör jag grundmåla?

Färgen jag köpt är från Rusta då jag inte vill lägga så mycket pengar på detta, så kvaliteten på färgen kanske är därefter..

Tips?

[bild]
Det första tipset är väl att inte köpa färg på Rusta/ÖB osv.
Jag lärde mig det för många år sen: Brukar bara sluta med att man måste måla typ 3-4 lager istället för 1-2, och då sparar man ju inte så mycket...
Men annars tror jag att du borde kunna matta ned det och grunda bara...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det första tipset är väl att inte köpa färg på Rusta/ÖB osv.
Jag lärde mig det för många år sen: Brukar bara sluta med att man måste måla typ 3-4 lager istället för 1-2, och då sparar man ju inte så mycket...
Men annars tror jag att du borde kunna matta ned det och grunda bara...
Så kan det vara.. men tycker det räcker med 2 lager för att täcka, sen hur bra det fäster på ytan är en annan femma..

Men när det kommer till att matta ner så vet jag inte hur mycket som räcker.. tycker ytan känns likadan oavsett om det är trärent eller om jag bara mattar ner den dvs fortfarande ganska blank, kanske för att det är hyvlad yta? Kör med P60, tycker inte alls ytan blir så matt och ruggig som man hade önskat.. tror du grundmålning löser det så det fäster ordentligt?

Düsseldorff
Slipa ytan, grundmåla, slipa lätt, måla. Vid behov slipa lätt och måla ytterligare ett varv.

Be måleributiken bryta grundfärgen i samma kulör som du sen ska måla med så täcker det bättre.

Jag skulle kört servalac.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.