Nybörjare på renovering och vill mest höra om följande låter görbart.

Vi har kantlister på flera hörn i vårt hus. Vi skulle vilja göra om hörnen genom att ta bort listerna och spackla dem i stället och sedan måla i samma färg som väggen.

Är det möjligt att göra det utan att spackla/måla om hela väggen? Väggarna är gipsskivor och är hyfsat nymålade (vita, släta).
 
K Katarinan skrev:
Nybörjare på renovering och vill mest höra om följande låter görbart.

Vi har kantlister på flera hörn i vårt hus. Vi skulle vilja göra om hörnen genom att ta bort listerna och spackla dem i stället och sedan måla i samma färg som väggen.

Är det möjligt att göra det utan att spackla/måla om hela väggen? Väggarna är gipsskivor och är hyfsat nymålade (vita, släta).
hörnen är där för att skydda. Spacklar du bara kommer det gå sönder väldigt lätt. Ingen bra ide
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
hörnen är där för att skydda. Spacklar du bara kommer det gå sönder väldigt lätt. Ingen bra ide
Inte ens om man använder hörnskydd innan man spacklar? Det vi vill är att få släta hörn i stället för hörn med lister, utan att behöva måla om all väggar.
 
K Katarinan skrev:
Inte ens om man använder hörnskydd innan man spacklar? Det vi vill är att få släta hörn i stället för hörn med lister, utan att behöva måla om all väggar.
Så klart det funkar, är ju därför det heter hörnskydd. Hur det funkar att bara måla ditt nya hörn märker du först när du målat det.
 
K Katarinan skrev:
Inte ens om man använder hörnskydd innan man spacklar? Det vi vill är att få släta hörn i stället för hörn med lister, utan att behöva måla om all väggar.
Om du använder hörnskydd som limmas eller häftas fast i gipsskivorna innan spackling så kommer det funka utmärkt. Det används av alla överallt. Den stora frågan är om du ska använda aquabead som limmas på plats eller om du kör gamla klassiska hörnskydd i stål som fästs med häftpistol. Jag själv slit mellan de bägge då aquabead sitter fast mycket bättre så man behöver inte vara orolig för att hela hörnskyddet ska lossna och spräcka färgen men de är bökigare att spackla rakt och snyggt emot.
 
K Katarinan skrev:
Inte ens om man använder hörnskydd innan man spacklar? Det vi vill är att få släta hörn i stället för hörn med lister, utan att behöva måla om all väggar.
Du skrev spackel istället för hörnskydd. Eller ska du ta bort hörnskydd för att sätta dit hörnskydd ?

Normalt är att man har hörnskydd som man spacklar in.
 
Att göra det utan att måla om en hel vägg blir nog svårt. Man kanske måste spackla en halvmeter ut på väggen och sen ska det slipas och visst kan man göra det men det kommer väl troligen synas att man har gjort nåt där. Blir ju strukturförändringar direkt om man bara målar en bit.
 
S Stefan1972 skrev:
Att göra det utan att måla om en hel vägg blir nog svårt. Man kanske måste spackla en halvmeter ut på väggen och sen ska det slipas och visst kan man göra det men det kommer väl troligen synas att man har gjort nåt där. Blir ju strukturförändringar direkt om man bara målar en bit.
Tack! Misstänkte det kunde bli så. Vi får se hur vi gör!
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du skrev spackel istället för hörnskydd. Eller ska du ta bort hörnskydd för att sätta dit hörnskydd ?

Normalt är att man har hörnskydd som man spacklar in.
Nej, vi har kantlister på hörnen idag som vi vill ersätta med spacklade hörn.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Om du använder hörnskydd som limmas eller häftas fast i gipsskivorna innan spackling så kommer det funka utmärkt. Det används av alla överallt. Den stora frågan är om du ska använda aquabead som limmas på plats eller om du kör gamla klassiska hörnskydd i stål som fästs med häftpistol. Jag själv slit mellan de bägge då aquabead sitter fast mycket bättre så man behöver inte vara orolig för att hela hörnskyddet ska lossna och spräcka färgen men de är bökigare att spackla rakt och snyggt emot.
Tack! Vi kommer nog testa på ett hörn för att se om det blir bra Får se vilket vi väljer, har aldrig gjort det tidigare så vi bör kanske välja det som är enklast
 
K Katarinan skrev:
Nej, vi har kantlister på hörnen idag som vi vill ersätta med spacklade hörn.
ta bort dom, sätt dit ytterhörnlister. Spackla och måla. Inga problem Beroende på när väggen är målad, hur duktiga ni är och hur ljuset kommer in så är det inte säkert ni behöver måla allt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
ta bort dom, sätt dit ytterhörnlister. Spackla och måla. Inga problem Beroende på när väggen är målad, hur duktiga ni är och hur ljuset kommer in så är det inte säkert ni behöver måla allt.
Tack! Vi provar nog på ett hörn och ser hur det blir. De är målade för 2 år sedan så ganska nytt ändå tänker jag..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.