Hej!

Jag och min sambo planerar ytskiktsrenovering i vår lgh byggd 1917. Det ska rivas tapeter, bredspacklas, målas och på sikt platsbyggas garderober och bokhylla. Vill helst använda giftfria och miljövänliga material. Vad har ni för erfarenheter och vilka giftfria produkter är bäst?

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Är det för att ni själva vill ha dem produkterna eller vill ni bygga tidstypiskt? Förr använde man ju knappt spackel så på det viset kan ni ju bygga helt utan spackel om man vill det.........

Alla spackel som säljs i Sverige är giftfria. Men jag skulle kanske inte rekommendera att äta större doser.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Ni får väl köpa Nordsjö ekologiska vägg o tak färg hahaha..... spacklet är väl inge farligt? Det är ju bara sand o vatten? Färgerna idag för inomhus är väl bara vatten pigment o bindemedel så inge farligt i dom vanliga färgerna heller...

C C.Lundin skrev:
Alla spackel som säljs i Sverige är giftfria. Men jag skulle kanske inte rekommendera att äta större doser.
Håller med. Finns inga gifter i våra produkter. Vägg/tak färgerna är inte heller giftiga, finns några som är helt ekologiska men nästan alla är ju det endå idag, förut hittade man inte tillbaka till jobbet på måndagen när man målat olje en hel vecka innan, nu kan du ju stryka ett rum o lägga in en bäbis där utan att det skulle bli farligt

Kan tillägga att just nu målar jag med Sherwin Williams 2k/3k brand och rostskydds epoxy färger å går med hel gasmask och heldräkt samt kemiska handskar, där snackar vi farliga färger. En del är cancrogena och allergiframkallande. Bland det största epoxi jobbet i Sverige, gissa vilka vi jobbar åt....

P Pufflan skrev:
Hej!

Jag och min sambo planerar ytskiktsrenovering i vår lgh byggd 1917. Det ska rivas tapeter, bredspacklas, målas och på sikt platsbyggas garderober och bokhylla. Vill helst använda giftfria och miljövänliga material. Vad har ni för erfarenheter och vilka giftfria produkter är bäst?
Göre enkelt å häfta upp tapet rätt på så slipper ni allt kladd å ev gifter *asgarv*

Tack för svar hörni! Vi vill bygga i tidstypisk stil och med så miljövänliga metoder och material som möjligt. Angående ny tapet så är det ingen dum idé.

P Pufflan skrev:
Tack för svar hörni! Vi vill bygga i tidstypisk stil och med så miljövänliga metoder och material som möjligt. Angående ny tapet så är det ingen dum idé.
Ni kanske skulle prova gipsbruk?

Malaren666 Malaren666 skrev:
Ni får väl köpa Nordsjö ekologiska vägg o tak färg hahaha..... spacklet är väl inge farligt? Det är ju bara sand o vatten? Färgerna idag för inomhus är väl bara vatten pigment o bindemedel så inge farligt i dom vanliga färgerna heller...
Njae. Det där stämmer inte.
Både olika konserveringsmedel, plast mfl ingredienser som iaf jag hellre hoppar. Se VOC.

AnnsoVby AnnsoVby skrev:
Både olika konserveringsmedel, plast mfl ingredienser som iaf jag hellre hoppar. Se VOC.
Fast hur långt ska man gå då? Vad kan man göra och inte om man ska utesluta allt "onaturligt"

BirgitS
AnnsoVby AnnsoVby skrev:
Bättre med mögel än konserveringsmedel enligt dig?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bättre med mögel än konserveringsmedel enligt dig?
Där förenklade du rätt mkt…

BirgitS
AnnsoVby AnnsoVby skrev:
Där förenklade du rätt mkt…
Man tillsätter ofta konserveringsmedel i flytande och halvflytande produkter för att de inte ska börja mögla innan användningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.