Hej i solen!

Dags för inomhusarbete vilket innebär att måla och tapetsera om. Jag är ensamstående kvinna med barn och har absolut inte tummen i handen men det var alldeles alldeles för länge sedan jag målade om inomhus. Vi är nog uppe på 20 år.

Nu går jag och verkligen hatar tapeterna i detta hus, japp gränsen är nådd. Problemet är att förra ägarna har skarvat över ca 1 cm på varje våd när de tapetserade så det ligger inte kant i kant. Det är vanliga papptapeter så inga med sjögräs eller med utstickande mönster i.

Hur får jag bort dessa skarvar bäst och effektivast? Det är många….
Bästa tips och råd välkomnast och belönas. Vill fortfarande inte dammsuga slipdamm i augusti nästa år

Måla på tapet? Vad gäller? Grunda först?

Tapetsera på tapet? Vad tänka på förutom att ta bort gamla skarvar? Måste jag ta bort de gamla först?

Som sagt, vilja och pannben finns av mass men behöver veta lite hur man gör nu 2022 enklast. Hit me with your good stuff!

M masterplan skrev:
Hej i solen!

Dags för inomhusarbete vilket innebär att måla och tapetsera om. Jag är ensamstående kvinna med barn och har absolut inte tummen i handen men det var alldeles alldeles för länge sedan jag målade om inomhus. Vi är nog uppe på 20 år.

Nu går jag och verkligen hatar tapeterna i detta hus, japp gränsen är nådd. Problemet är att förra ägarna har skarvat över ca 1 cm på varje våd när de tapetserade så det ligger inte kant i kant. Det är vanliga papptapeter så inga med sjögräs eller med utstickande mönster i.

Hur får jag bort dessa skarvar bäst och effektivast? Det är många….
Bästa tips och råd välkomnast och belönas. Vill fortfarande inte dammsuga slipdamm i augusti nästa år

Måla på tapet? Vad gäller? Grunda först?

Tapetsera på tapet? Vad tänka på förutom att ta bort gamla skarvar? Måste jag ta bort de gamla först?

Som sagt, vilja och pannben finns av mass men behöver veta lite hur man gör nu 2022 enklast. Hit me with your good stuff!
Skär skarvarna med ett rakblad om du inte kan leva med överlappet. Spackla sedan.
Grundfärg om du ska måla en ljus kulör.
Tvätta om det är i kök med flottiga väggar.
Sitter tapeterna fast bra så kan du tapetsera direkt, samma gäller med målningen

• Gilla
masterplan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Tompafix skrev:
Skär skarvarna med ett rakblad om du inte kan leva med överlappet.
Det finns särskild tapethyvel för just det om man vill få bort överlappen lite lättare.

• Gilla
masterplan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns särskild tapethyvel för just det om man vill få bort överlappen lite lättare.
Typ denna:
Metallisk tapethyvel med extra blad bredvid, visad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller denna:
Metallhyvel för hobbyarbeten med utbytbart specialblad, visas mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här finns en kort "artikel" på temat.

• Gilla
masterplan
  • Laddar…
Köp färg och penslar,rollrar m.m. av hög kvalitet. Bra färg täcker bättre och två flödiga strykningar räcker.

• Gilla
masterplan
  • Laddar…
För att skära bort tapetskarvar har jag använt mig av en brytbladskniv; skjutit ut bladet långt och hållit det lite böjt och sedan dragit tvärs skarven och låtit eggen skära. Sedan har jag fått spackla naturligtvis.

• Gilla
tobbe72 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.