Hej!
Vi har precis flyttat in i ett hus där det har uppstått sprickor i flera vägghörn och i skarvarna mellan tak och vägg. Det är i rum som den förra ägaren precis hade målar om i. Vad kan detta bero på? Är det enbart på grund av att huset rör sig? Hur kan man motverka detta nu när vi själva ska måla om?
Stort tack!
Vi har precis flyttat in i ett hus där det har uppstått sprickor i flera vägghörn och i skarvarna mellan tak och vägg. Det är i rum som den förra ägaren precis hade målar om i. Vad kan detta bero på? Är det enbart på grund av att huset rör sig? Hur kan man motverka detta nu när vi själva ska måla om?
Stort tack!
Hej! Jag har tyvärr inget svar, men vill gärna lyfta upp den här tråden eftersom jag har samma problem. När vi flyttade in hade förra ägarna nyligen grejat nya ytor i hela nedervåningen, tapetserat och målat. Med tiden har det blivit mycket sprickor lite varstans, främst i hörn. Huset är från 1930 och har trästomme, samt fasadtegel utanpå.
Har det slarvats med nån sorts förstärkning typ remsor i övergångarna mellan väggar och tak?
Har det slarvats med nån sorts förstärkning typ remsor i övergångarna mellan väggar och tak?
Känns skönt att inte vara ensam i detta!S SCGB skrev:Hej! Jag har tyvärr inget svar, men vill gärna lyfta upp den här tråden eftersom jag har samma problem. När vi flyttade in hade förra ägarna nyligen grejat nya ytor i hela nedervåningen, tapetserat och målat. Med tiden har det blivit mycket sprickor lite varstans, främst i hörn. Huset är från 1930 och har trästomme, samt fasadtegel utanpå.
Vi har tegel rakt igenom, men oavsett har jag förstått att huset rör på sig. Men det ska ändå inte bli så här mycket sprickbildningar kan jag tycka. Förra ägaren är dessutom snickare, så det känns ju extra komiskt.
Undrar också om det kan bero på slarv med remsor i övergången, eller att de använt fel typ av remsor.
Vi har nu kört latexfog i skarvarna, men osäker om det kommer hålla även om den ska röra sig med materialet under.
Finns det någon kunnig som kan ge oss lite vägledning? Känns mindre kul att måla om och att det blir samma problem igen.
Hej
Målare här! Hade satt hörnlister och sen målat om. Men de är ju lite jobb.
Målare här! Hade satt hörnlister och sen målat om. Men de är ju lite jobb.
Bästa svaret
Sprickorna beror på rörelse. Vilket material är tak och väggarna, är det gips? Om det är gips så skulle jag tro att skivorna inte är satta dikt motvarandra, och sedan har tidigare ägare bara fyllt skarven med spackel eller latexfog..
Skrapa upp sprickorna, spackla allt ni skrapat upp. Limma fast en pappersremsa med våtrumslim över alla gamla sprickor, sätt remsan dikt mot tak/vägg vinkeln. Spackla ut pappersremsa, slipa, grundmåla alla spacklingar, mellanslipa, foga alla hörn och vinklar med latexfog och måla alla ytor i rummet en gång.
Det är mycket jobb men det finns sällan genvägar om man vill bli av med stora sprickor.
Skrapa upp sprickorna, spackla allt ni skrapat upp. Limma fast en pappersremsa med våtrumslim över alla gamla sprickor, sätt remsan dikt mot tak/vägg vinkeln. Spackla ut pappersremsa, slipa, grundmåla alla spacklingar, mellanslipa, foga alla hörn och vinklar med latexfog och måla alla ytor i rummet en gång.
I jobbet brukar jag köra en variant som funkar både som ytterhörn och innerhörn. Ska se om jag hittar en länk till dem. Jag tycker dom funkar kanon, spacklar fast dem. Man viker dem så dom passar utåt eller inåt 

I Interista88 skrev:
Hej, hoppar också på den här trådenI Interista88 skrev:
Kan ni förklara lite mer i detalj vad ni menar när ni skriver ”skrapa upp sprickorna”?
Menar ni att jag ska skrapa bort gips så jag kommer några mm lägre så jag kan sätta på en pappremsa och sen spackla över? Vad använder för verktyg till att att skrapa?
Våra sprickor är så stora att man kan känna ett vind drag när det är riktigt blåsigt, är det ok?
Renoverare
· Göteborg
· 104 inlägg
Bumpar upp denna tråden lite. Sådär har vi också men vårt tak är helt nymålat av målare. Känns inte helt ok
WzOn skrev:
Hej!
Stort tack!
Hej, jag har ingen aning om detta heller men har likadana problem hos oss.
våra sprickor blir större och större, kan det finnas en ras risk i det hela?
Jag försöker bifoga bilder så ni kan se hur det ser ut.
Pratade med GEO teknik och trodde att det var sättningsskador, de hörde av sig och sa att det tydligen inte var det utan att jag ska ta kontakt med en snickare istället.
Klicka här för att svara