Jag ska sätta gipsskivor på väggen till höger men på den redan gipsade väggen rakt fram slutar gipset 3 cm från väggen. Finns det något bra sätt att sätta igen det 2 cm breda hålet som blir i hörnet så att det blir ett fint hörn (väggen ska målas), kanske någon form av profil som jag kan spackla in?

En gipsskivvägg med spackel längs skarvar och skruvhuvuden synliga, i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en bonusfråga… om jag lyckas riva bort papp från en gipsskiva som ska målas, hur lagar jag detta bäst?
Skadad vägg med flagnande färg och puts, närbild vid golvkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
Bild 1. Ny skiva som skärs 3 cm bredare. Det sämre alternativet är gipsbruk.

Bild 2. Vanligt LH-spackel.

• Gilla
Moln1 och 1 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Bild 1. Ny skiva som skärs 3 cm bredare. Det sämre alternativet är gipsbruk.

Bild 2. Vanligt LH-spackel.
Om jag tar en ny skiva så kommer det göra att jag får en skarv på väggen där den ena skivan inte har någon spackelförsänkning (då den blir kapad). Brukar en sån skarv bli ok efter spackling ändå..?

N
På bilden trodde jag först att det var den lilla biten som var för kort - inte den stora skivan.

Det går att få ett snyggt innerhörn. Frågan är om en ny skiva funkar. Har du använt 90 skivor så kan du ta en 120 skiva. Annars får du fylla upp det med gipsbruk.

N newbee skrev:
På bilden trodde jag först att det var den lilla biten som var för kort - inte den stora skivan.

Det går att få ett snyggt innerhörn. Frågan är om en ny skiva funkar. Har du använt 90 skivor så kan du ta en 120 skiva. Annars får du fylla upp det med gipsbruk.
Det där är slutet på en 120-skiva, anledningen till att den är så kort på bilden är att det är ett dörrhål där och ovanför hålet går den hela bredden. Jag skulle kunna byta ut den mot en 60-skiva och en avskuren 90-skiva men har bara 120-skivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.