Hej,
Jag håller på att testa målning på ett bord med okänt träslag, men vanlig snickerifärg har svårt att ta, det glider mest ovanpå. Jag har testat att slipa med 2 olika grovlekar på slippapper och även testat att bränna innan jag slipar.
Bordet det handlar om hade lackad skiva och målat underrede, men det verkar förstås vara fabriks-/sprutmålat. Den färgen sitter, men släpper relativt lätt vid slipning
Bordet är tillverkat i Malaysia och bilderna visar hur träet ser ut på nära håll. Det kanske kan vara Bambu? Det är i alla fall hårt, nästan som ek, men med andra porer. Se bilder.
Vad kan jag göra för att få färgen att sugas in och sitta bättre?