Hej,

Jag håller på att testa målning på ett bord med okänt träslag, men vanlig snickerifärg har svårt att ta, det glider mest ovanpå. Jag har testat att slipa med 2 olika grovlekar på slippapper och även testat att bränna innan jag slipar.
Bordet det handlar om hade lackad skiva och målat underrede, men det verkar förstås vara fabriks-/sprutmålat. Den färgen sitter, men släpper relativt lätt vid slipning

Bordet är tillverkat i Malaysia och bilderna visar hur träet ser ut på nära håll. Det kanske kan vara Bambu? Det är i alla fall hårt, nästan som ek, men med andra porer. Se bilder.

Vad kan jag göra för att få färgen att sugas in och sitta bättre?
 
  • Närbild på en träyta med monterad metallbeslag och skruvar, tecken på användning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett träbord med synliga träfibrer och slitagespår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.