Målat fönstersmygar inomhus, MDF med ett lager Beckers panlegrund och sedan gått på med Beckers MOOD lackfärg.
Men idag ser jag att hela ytan är helt krakelerad?? Lite svårt att fånga på foto men jag gjorde ett tappert försök. Vad beror detta på? Målat inomhus i 20degC rört om färgburken etc etc
Men idag ser jag att hela ytan är helt krakelerad?? Lite svårt att fånga på foto men jag gjorde ett tappert försök. Vad beror detta på? Målat inomhus i 20degC rört om färgburken etc etc
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja jag fick förklarat att man måste ha rätt grundfärg Beckers panelgrund är "för stark" för denna färgen tydligen. Bytte till en annan vilket blev bättre men inte 100... Finns krackeleringstendenser lite här och var ändå
Börjar bli dags att måla vidare i renoveringen och då kommer ja testa nån helt annan färg i hopp att det ska bli bättre
Börjar bli dags att måla vidare i renoveringen och då kommer ja testa nån helt annan färg i hopp att det ska bli bättre
Intressant.. Jag hade grundfärg på tiidgare obehandlad furu, limfog. Sen körde jag med lackfärg efter det. Första lämnade jag tillbaka och man kunde inte svara på varför det blev som det blev, så jag fick ny färg i hopp om att det var en dålig "batch".. Får bli att slipa trärent på min limfog och prova samma procedur igen i hopp om att det blir bättre. Faktiskt första gången jag stöter på något liknande i samband med måleri.
Lycka till!
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag traska in med min skiva på färgbutiken (inte byggvaruhus...) och frågade. Han typ idiotförklara mig med att det såklart inte går att måla med beckers lackfärg på beckers panelgrund så det är tydligen vedertaget i målarvärlden.
Jotuns kvist och spärr grund skulle det vara....
Gäller även när man målar på mjukfog. Funkar inte med lackfärgen direkt, den bara krackelerar. Om man däremot stryker på grundfärg första och väntar LÄNGE typ 1 vecka så klarar man sig utan att det krackelerar.
Jotuns kvist och spärr grund skulle det vara....
Gäller även när man målar på mjukfog. Funkar inte med lackfärgen direkt, den bara krackelerar. Om man däremot stryker på grundfärg första och väntar LÄNGE typ 1 vecka så klarar man sig utan att det krackelerar.
Har varit med om samma sak, så numera kollar jag alltid produktbladen för att se eventuella hinder på vägen. Färgbutikerna säljer väl mer eller mindre enbart till yrkesmålare som har stenkoll på sina små tricks och vad som är gängse målerikunskap. Har dock hittat en liten färghandel i Örebro som är guld värd. Där kan man verkligen få den hjälp och service man behöver för ett lyckat resultat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden