A Alexn72 skrev:
Bly ska enbart laddas ur till 50% allt annat dödar dem på sikt.
Man kan utvidga det till att blybatterier dör på sikt även om man inte laddar ur dem. Vi är helt överens om att man inte får många cykler om man laddar ur till 100%. Men normalt får en UPS inte många cykler. I de fall när man väntar sig att batteriet dör av ålder innan det dör av för många cykler kan det vara ett bättre val att låta det ladda ur helt för den önskade reservkrafttiden. Helt enkelt därför att i det fallet får man ingen längre livslängd genom att överdimensionera batteriet. Situationen här är ju en helt annan än den är i en båt eller en stuga utan el där man ofta belastar batteriet.

Inte för ett ögonblick säger jag emot att man förkortar livslängden på ett blybatteri med djupurladdningar. Jag säger emot att det skulle vara så extremt som du skriver i inlägg #117 att det tappar 50% kapacitet varje gång.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
Prövade att stänga av billaddaren idag. Då drog allt 9 watt.

C
D Derbyboy skrev:
vad tror ni ett nätaggregat drar i egenkonsumtion?
Det står ju där: Efficiency: 89%

C cpalm skrev:
Det står ändå tydligare i databladet:
No load power consumption <0,2W

C
D Dilato skrev:
No load power consumption <0,2W
Jo, det var ju precis det @Derbyboy skrev i #123. Men det är inte samma sak som att den drar 0,2W vid belastning.

D
C cpalm skrev:
Förstår inte riktigt hur jag ska räkna om det till en siffra som jag kan använda i min uppskattning.

C cpalm skrev:
Alla batterikemier tar stryk av djupurladdning även om standard blysyra är sämst i klassen (och LiFePO4 är bäst i klassen, men även de får förkortad livslängd om de laddas ur till 100%).
89 procent blir nyttig energi och 11procent blir värme.
Drar du säg 100 watt från nätagregatet såblir det 11w värme.
Då får du ta ställning till hur du hanterar 11w i värme samt se till så det finns 111w tillgängligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Så om setupen drar 9 watt så är (0,89x9) 8 watt förbrukning och 1 watt värme.

Jag tror jag kan ta ut 30 ah utan att skada batteriet.

8/12 = 0,67 amp

30/0,67=45 timmar

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Så om setupen drar 9 watt så är (0,89x9) 8 watt förbrukning och 1 watt värme.

Jag tror jag kan ta ut 30 ah utan att skada batteriet.

8/12 = 0,67 amp

30/0,67=45 timmar
Jag hade även lagt till 0,2w i nätdelens egenförbrukning dvs 7,8w förbrukning och 1,2w värme.

I detta fallet är det försumbart men vid större applikationer kan det vara betydande

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Sådär nu är hela konkarongen uppe i skarpt läge.

• Elektrisk utrustning och kablar monterade oorganiserat på en vägg under ett träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronik och kablar på träbräda, grenuttag, elektriska komponenter i genomskinliga lådor, nätverksutrustning, antenner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.