Jag har haft en del trådar för att undersöka och få input på delar av min lösning.
Nu är det dags att på allvar börja planera bygget av en reservströmsanläggning som initialt ska kunna driva en 4G-router och en Raspberry pi 3 (RPI) med HA. Jag vill ha batteriövervakning (Shelly Uni) och även kunna stänga av RPI:n och routern (12v reläkort). Till HA har jag kopplat 433 Mhz-sensorer för temp samt en 12v-kamera som går på annat batteri.
Jag har redan 12v-stabilisatorn, kablar, Shelly Uni, RPI:n och routern och i dagarna levereras reläkortet.
Routern är en TP-link MR600.
Tanken är att fritidsbatteriet laddas 24/7 och när det blir strömavbrott så börjar det som är inkopplat knapra på amperetimmarna.
Jag tänkte koppla såhär:
Nu är det dags att på allvar börja planera bygget av en reservströmsanläggning som initialt ska kunna driva en 4G-router och en Raspberry pi 3 (RPI) med HA. Jag vill ha batteriövervakning (Shelly Uni) och även kunna stänga av RPI:n och routern (12v reläkort). Till HA har jag kopplat 433 Mhz-sensorer för temp samt en 12v-kamera som går på annat batteri.
Jag har redan 12v-stabilisatorn, kablar, Shelly Uni, RPI:n och routern och i dagarna levereras reläkortet.
Routern är en TP-link MR600.
Tanken är att fritidsbatteriet laddas 24/7 och när det blir strömavbrott så börjar det som är inkopplat knapra på amperetimmarna.
Jag tänkte koppla såhär:
Det man skall tänka på är laddaren. En normal laddare för blybatterier mäter strömmen för att avgöra när batteriet är fulladdat. Om du har en konstant last inkopplad finns risken att den aldrig växlar till underhållsladdning utan överladdar batteriet med dålig livslängd som följd. Eftersom du inte för den här användningen behöver en snabb laddning kan du ha en enkel reglerad spänningskälla som ger 13,8 volt till batteriet. Då blir det aldrig överladdat.
Jag tänkte köra med en billig laddare från Biltema (som jag redan har) men jag förstår vad du säger.
Vad kan jag koppla in för att bara ge 13,8 v?
Länk gärna så jag får ett uppslag.
Spontant tänker jag någon form av trafo med reglerbar utgång?
Vad kan jag koppla in för att bara ge 13,8 v?
Länk gärna så jag får ett uppslag.
Spontant tänker jag någon form av trafo med reglerbar utgång?
Det är ofta möjligt att justera utspänningen på 12V-aggregat för chassimontage. Men det är inte en helt lyckad lösning eftersom den inte begränsar strömmen på rätt sätt. Dessa brukar bryta strömmen helt för att undvika överbelastning. En laddare vill man skall reglera ner spänningen för att undvika överbelastning. Risken blir att den inte återstartar som den skall efter ett strömavbrott när batteriet skall laddas upp.
En annan variant är att skilja på 12V-matning vid nätdrift och laddare. Ett 12V-aggregat ger 12V till lasterna vid normal drift och batteriet är endast kopplat till laddaren. Vid strömavbrott växlar ett relä och kopplar in batteriet till lasterna. Växlingen sköts enklast med ett relä med 230V spole.
Behöver du 12V-stabilisatorn? Är det något som är så kinkigt för precis rätt matningsspänning?
En annan variant är att skilja på 12V-matning vid nätdrift och laddare. Ett 12V-aggregat ger 12V till lasterna vid normal drift och batteriet är endast kopplat till laddaren. Vid strömavbrott växlar ett relä och kopplar in batteriet till lasterna. Växlingen sköts enklast med ett relä med 230V spole.
Behöver du 12V-stabilisatorn? Är det något som är så kinkigt för precis rätt matningsspänning?
Jag vet inte, har en hemma och tänkte ta det säkra före det osäkra. Tänkte att laddaren kunde ge upp till 14,8v och ville vara säker att routern inte balla ur i längden.
Det där med ett relä vore ju helt perfekt, dvs relät ligger på då är AC inkopplat men när relät inte ligger på så kopplar den över till DC (batteriet).
Edit: ahh jag kopplar en trafo på ac-sidan.
Det där med ett relä vore ju helt perfekt, dvs relät ligger på då är AC inkopplat men när relät inte ligger på så kopplar den över till DC (batteriet).
Edit: ahh jag kopplar en trafo på ac-sidan.
Vad tror du om detta relä:A Avemo skrev:Det är ofta möjligt att justera utspänningen på 12V-aggregat för chassimontage. Men det är inte en helt lyckad lösning eftersom den inte begränsar strömmen på rätt sätt. Dessa brukar bryta strömmen helt för att undvika överbelastning. En laddare vill man skall reglera ner spänningen för att undvika överbelastning. Risken blir att den inte återstartar som den skall efter ett strömavbrott när batteriet skall laddas upp.
https://www.kjell.com/se/produkter/...elaer/2-poligt-rela-12-v-dc-10-a-250-v-p36100
Det går med valfritt relä som har 230 VAC spole och en NC-kontakt. Så länge det finns 230V-matning är reläet draget. Försvinner matningen faller reläet och NC-kontakten gör helt. Se bara till att det klarar strömmen som dina laster skall dra. Men det ser inte så tungt ut på bilden.