Hej, har två led-lister i skjutdörrsgarderoben (en innanför, en utanför) i sovrummet. Dessa drivs av
ett Xerolight MDR45 och ett MDR60 Dimtrafo.
Problemet är att varje gång elen kommer tillbaka efter ett elavbrott så tänds dem. Så om strömmen går mitt i natten så vaknar man till ett väl belyst rum.
Kan detta bero på någon felkoppling eller är det meningen att de ska fungera såhär?
De är kopplade med push-knapp, kopplingsschema från manualen nedan:
ett Xerolight MDR45 och ett MDR60 Dimtrafo.
Problemet är att varje gång elen kommer tillbaka efter ett elavbrott så tänds dem. Så om strömmen går mitt i natten så vaknar man till ett väl belyst rum.
Kan detta bero på någon felkoppling eller är det meningen att de ska fungera såhär?
De är kopplade med push-knapp, kopplingsschema från manualen nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma här. Men mitt drivdon har inbyggd dimmer, men slår också till efter strömavbrott. Jag har med en push-knapp och funderar på om det har med det att göra. Fick du någon klarhet?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 820 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 820 inlägg
Jag bor i ett de de tre dyraste elnätsområdena i Sverige. En bra bit över 8000 kr för 16 A enbart för grundabonnemanget. Eon påstår att de bygger "framtidens" elnät och därför kostar det så mycket. Har sedan många år UPS på i stort sett allt utom t ex tvättmaskin eftersom avbrotten snarast ökat senare åren, än minskat. Allra bäst var när det var privatägt, som när jag flyttade hit. Då var det både betydligt billigare och färre avbrott.E elmont skrev:
Nu senast hade jag ungefär 30 minuters avbrott förra veckan, samt flera mindre sedan dess. Minst 3 som utlöst UPS:erna.
Västernorrland, längs kusten. 1,5 mil till E4.
***
Gällande IKEA. Har man Trådfri-lampor/driver och kör med Dirigera-hubben så kan man ställa in vad som ska hända efter strömavbrott. På eller av. Lamporna minns även inställningen, så har man 50% och väljer tänd efter strömavbrott så startar den på 50%.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 820 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 820 inlägg
Då var det dags igen, 1 timme okänt fel (enligt Eon) mitt i natten: https://www.tidningenangermanland.s...l-orsakade-omfattande-stromavbrott-i-kramfors
Det hjälper inte att betala massor för elnätet, det ökar snarare än minskar riskerna när Eon är inblandat.
Det hjälper inte att betala massor för elnätet, det ökar snarare än minskar riskerna när Eon är inblandat.
Jo dito i en stuga med just EON som nätägare. Men de har blivit klart bättre.M mlkjhr skrev:
Hursomhelst så kommer det alltid något FB-inlägg från grannar efter strömavbrott att vi glömt lyset på.
Ingen större sak att byta ut drivern mer att komma ihåg att köpa en ny.
Har inte kollat vad IKEA erbjuder nu?
Enligt Eons driftinformation inträffade avbrottet vid 02-tiden.MultiMan skrev:
Som mest var 12906 hushåll berörda, utspridda på flera orter i främst Kramfors kommun. Men även ett par hundra hushåll i Sollefteå kommun drabbades.
Vid 03-tiden uppgav Eon att strömmen var tillbaka för samtliga hushåll i Sollefteå kommun, men i Kramfors var 3342 hushåll fortsatt strömlösa.
En kvart senare, omkring klockan 03.15, var strömmen tillbaka för samtliga även i Kramfors.
Orsaken till strömavbrottet uppgavs vara ett tekniskt fel.🤔
Jo det blev man ju klokare av 😮
Klicka här för att svara