Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Kom ner till landet och såg gräsklipparen stå prydligt mitt på en välklippt gräsmatta. Ingen slingsignal var beskedet och mycket riktigt lyste ingen lampa på laddstationen.
Vidare undersökningar (klockan på mikron) antydde att hela huset varit strömlöst men strömmen var åter. Dock inte på uthuset där laddaren sitter, där hade jordfelsbrytaren löst ut. Slog på den varvid den löste ut direkt igen. Kopplade ur strömmen till laddaren och försökte igen. Då höll sig spänningen igång.
Kopplade in laddaren igen varvid jfb åter löste ut. Kopplade ur sladden efter transformatorn och provade igen: då funkade det fortfarande. Vet dock inte om transformatorn gör något utan att svagströmssidan är ikopplad, så det sade mig inte så mycket.
Det har regnat rejält senaste timmarna och kanske har det också åskat, så jag tänker att det kan ha blivit överslag i något som gått sönder. Använder uttag från samma undercentral till annat, så är övertygad om att det är roboten, men vet inte riktigt var jag ska fortsätta felsökningen. Laddaren har ett rejält hus och transformatorn sitter väderskyddat, så det borde vara något roligare än att det trängt in vatten någonstans.
Har en multimeter jag kan mäta med och kan ta lite bilder om det är till någon hjälp.
Det är en Husqvarna Automower som varit inkopplad ett par år, så det är någon slags förändring som skett.
Strömlös och menlös.
Vidare undersökningar (klockan på mikron) antydde att hela huset varit strömlöst men strömmen var åter. Dock inte på uthuset där laddaren sitter, där hade jordfelsbrytaren löst ut. Slog på den varvid den löste ut direkt igen. Kopplade ur strömmen till laddaren och försökte igen. Då höll sig spänningen igång.
Kopplade in laddaren igen varvid jfb åter löste ut. Kopplade ur sladden efter transformatorn och provade igen: då funkade det fortfarande. Vet dock inte om transformatorn gör något utan att svagströmssidan är ikopplad, så det sade mig inte så mycket.
Det har regnat rejält senaste timmarna och kanske har det också åskat, så jag tänker att det kan ha blivit överslag i något som gått sönder. Använder uttag från samma undercentral till annat, så är övertygad om att det är roboten, men vet inte riktigt var jag ska fortsätta felsökningen. Laddaren har ett rejält hus och transformatorn sitter väderskyddat, så det borde vara något roligare än att det trängt in vatten någonstans.
Har en multimeter jag kan mäta med och kan ta lite bilder om det är till någon hjälp.
Det är en Husqvarna Automower som varit inkopplad ett par år, så det är någon slags förändring som skett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömlös och menlös.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Fnulade vidare utan direkt mål och riktning. Försökte mäta i svagströmsledningen, men kontakterna var så små att jag inte kom åt. Kan väl hitta några små kopparbleck, men nja, tror inte felet ligger där.
Kopplade ur sladden vid själva laddaren för att se vad det hann bli för lampsignal innan jfb:n slog till. Först blev det grönt, sen rött, sen bruten krets. Fast rött sken betyder tydligen trasigt kretskort, men det gick lite för fort för att jag ska kunna säga att det var ett fast sken.
Åska, bränd station och sen jordfel efter det, eller vad tror någon som kan något?
Bild på en synbart oskadad kontakt till svagströmsledningen respektive den utlösande jfb:n nedan.
Kopplade ur sladden vid själva laddaren för att se vad det hann bli för lampsignal innan jfb:n slog till. Först blev det grönt, sen rött, sen bruten krets. Fast rött sken betyder tydligen trasigt kretskort, men det gick lite för fort för att jag ska kunna säga att det var ett fast sken.
Åska, bränd station och sen jordfel efter det, eller vad tror någon som kan något?
Bild på en synbart oskadad kontakt till svagströmsledningen respektive den utlösande jfb:n nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Sekundärsidan ska inte kunna påverka primärsidans läckströmmar mot jord, så enda förklaringen bör vara att transformatorn inte är "på" om inte sekundärkabeln är ansluten. Hur som helst verkar ju felet ligga i denna transformator. Åska kan ställa till med mycket elände.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Tack för svar Bo! Verkar dock ha varit något annat, oklart vad.
Tänkte att åskan (om det varit sådan) borde ha bränt någon säkring också om den inte kom från robotladdaren utan från matande sida. Så jag tog till nästa test på laddaren och kopplade bort själva slingan och slog på spänningen med laddare utan slinga i. Funkade. Kopplade i ena sidans slingkabel – jfb löste ut. Nytt försök med bara laddare, funkade fint. Kopplade in slingan kabel för kabel. Funkar!?!
Jag vet inte om jag ska vara glad eller bara förbryllad. Just nu funkar det, men jag förstår inte varför jfb:n löste ut upprepade gånger och inte heller varför den slutade göra det eller om det kommer tillbaka. Det är fan lättare om man bara vet att något är trasigt!
Tänkte att åskan (om det varit sådan) borde ha bränt någon säkring också om den inte kom från robotladdaren utan från matande sida. Så jag tog till nästa test på laddaren och kopplade bort själva slingan och slog på spänningen med laddare utan slinga i. Funkade. Kopplade i ena sidans slingkabel – jfb löste ut. Nytt försök med bara laddare, funkade fint. Kopplade in slingan kabel för kabel. Funkar!?!
Jag vet inte om jag ska vara glad eller bara förbryllad. Just nu funkar det, men jag förstår inte varför jfb:n löste ut upprepade gånger och inte heller varför den slutade göra det eller om det kommer tillbaka. Det är fan lättare om man bara vet att något är trasigt!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är just det som är oroande. Du ska inte kunna få detta fel. Men om Tor varit på besök lär du nog inte hitta enbart en trasig säkring utan snarare en massa sot i transformatorn. Elledningar plus jord från två olika håll är mumma för Tor. Du bör nog spetta isär den och titta inuti. Glöm inte att posta bilder 
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det var ju intressant... Får ta och öppna upp imorgon bitti då, men jag tror inte på åska egentligen, jag vet ju inte ens om det har åskat. Känns som att det i så fall borde hänt mer än en utlöst jfb och ett tillfälligt fel i transformatorn/laddaren. Det kan inte vara slingkabeln som läcker ström i vattensjuk mark eller så och på det viset löst ut jfb:n? Det hade känts mer troligt ur ett väderperspektiv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Började mecka upp transformatorn, men det sitter så mycket snäppfästen i locket att det känns troligare att jag spräcker plasten än att jag får upp skiten. Men som sagt, inga yttre antydningar till att något skulle vara bränt, så lämnar frågan olöst tills vidare. 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En massa bilder men ingen på den skyldige transformatorn.
Åskan kan ha bränt över i laddaren och det blir ju farligt, bra med JFB.
Protte
Åskan kan ha bränt över i laddaren och det blir ju farligt, bra med JFB.
Protte
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Inte ska jag vara så ogin att jag utelämnar bilder på en oöppnad svart plastlåda.
Här är den, tillbakaskruvad på sin plats i undercentralen hemsnickrade skåp. Och ja, den ser precis så hel och ren ut ur samtliga vinklar sånär som på några mejselmärken där jag försökt öppna den.
Här är den, tillbakaskruvad på sin plats i undercentralen hemsnickrade skåp. Och ja, den ser precis så hel och ren ut ur samtliga vinklar sånär som på några mejselmärken där jag försökt öppna den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du har bevisligen haft överledning mellan primär och sekundär så isoleringen måste vara skadad.
Vänd på stickproppen och se om JFB löser igen.
Protte
Vänd på stickproppen och se om JFB löser igen.
Protte
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Funkar lika bra med vänd kontakt. Men tror ni att det är sannolikt att något skadats inne i transformatorn trots att grejerna nu funkar och det inte finns några andra tecken på skada kan jag förstås bända upp den.
Bäst att försöka gå till botten med det hela när man väl är igång.
Bäst att försöka gå till botten med det hela när man väl är igång.
Finns förvisso också en viss möjlighet att felet ligger i nollan längre upp i matningen och inte visar sig förrän belastningen överstiger en viss nivå. Fukt? Av bilden att döma ser jordfelsbrytaren ut att skydda endast en lokal del av anläggningen? Vad händer om du kopplar in någon annan lite större förbrukare i uttaget? Eftersom transformatorn har en högre kapslingsklass finns det stor risk för att elektroniken är ingjuten och är nästan omöjlig att komma åt även om du lyckas få av locket.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Och det säger du nu!C cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korrekt observerat, jfb:n går bara till två schuko-uttag på platsen, övriga uttag (en trefashandske samt resterande del av uthusen) är bara skyddade av huvudcentralens jfb. Varför vet jag inte, det är före min tid.C cpalm skrev:Finns förvisso också en viss möjlighet att felet ligger i nollan längre upp i matningen och inte visar sig förrän belastningen överstiger en viss nivå. Fukt? Av bilden att döma ser jordfelsbrytaren ut att skydda endast en lokal del av anläggningen? Vad händer om du kopplar in någon annan lite större förbrukare i uttaget?
Vad gäller större belastare laddar jag även bilen på samma uttag, och det har funkat, så håller kvar tron att det är gräsklipparen som på något vis strulat.
