Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Frikraft - Fortum

1. NilsPeter
    Medlem · 8 inlägg

NilsPeter

Medlem
    Halloj
    Vi har fått ett "erbjudande" från Fortum att de vill lösa ut ett frikraftsavtal som löper på fastigheten. Det handlar om 3300 kWh/år, inte så mycket då det är en jordbruksfastighet.
    I år motsvarade det ca 3000:- och de erbjuder 85 papp så de slipper hålla på med det (läst mellan raderna).
    Har frågat Fortum hur de kalkylerat...men förväntar mig inget vettigt svar.
    Med min kalkyl så motsvarar det ca 25-28 år med nuvarande elpriser.

Så frågan är hur skulle du/ni göra?

2. Okarlsson
    Husägare · Stockholm · 1 099 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Om du kan hitta 3,5% avkastning på pengarna så betalar det sig för alltid.

Du kan säkert också köpa solceller som producerar det för de pengarna.

Kort sagt, jag skulle ta det.

3. F
    Medlem · Östergötland · 4 190 inlägg

fribygg

Medlem
    Jag skulle inte tagit erbjudandet, frikraft är intressant för framtiden och de där skitpengarna har du snart förbrukat. Om du ändå funderar på erbjudandet tycker jag du ska förhandla och begära minst det dubbla, energipriserna i dag kommer väl inte hålla sej på dagens nivå när befolkningen ökar, baskraften läggs ner och stora effektslukande industrier aviserats i Norrbotten.

Fundera oxå på fastighetsvärdet med eller utan frikraften, kommer värdet utan frikraften vara detsamma eller sjunker det?

4. NilsPeter
    Medlem · 8 inlägg

NilsPeter

Medlem
    Är inne på att antingen förhandla med dom så man kan införskaffa en rejäl solcellsanläggning eller så bara neka erbjudandet...

5. F
    Medlem · Östergötland · 4 190 inlägg

fribygg

Medlem
    Solcellsanläggningen ska väl försäkras och kanske bytas ut i framtiden? Solcellerna höjer förmodligen taxeringsvärdet vilket är nått att tänka på inför nästa val då fastighetsskatten riskerar återkomma.

• Laddar…
  6. I
    Medlem · 1 inlägg

IreneSo

Medlem

Nyfiken att höra hur det gick för dej? Vi blev också erbjuden att sälja frikraftsavtalet vi hade 4000kWh och vart erbjuden 80’. Vi försökte förhandla till oss största solcellsanläggningen genom dom men de gick inte så vi fick nöja oss med 120’ Mvh Irene

7. NilsPeter
    Medlem · 8 inlägg

NilsPeter

Medlem
    Inte klart håller på att utvärderar solceller där Fortum är nästan dubbel så dyr med jämförbara offerter, så just nu känns det som vi inte kommer att ta erbjudandet utan låter frikraften ligga kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.