El
GK100: [citat] Är det inte så att metalldelen som gängas in i botten sitter kvar? Annars ska du inte få kontakt genom proppen om du inte fuskat och pallar upp med brickor etc i huven. Oavsett brukar det avrådas i forumet från att byta något på den sidan mätningen där man inte kan bryta själv och är ovan och behöver ställa grundläggande frågor. Jag håller med om det som råd 1A om det
Demmpa: Skulle tippa på att det finns ett jordfel någonstans mellan takdosan och nästa dosa, tex att det är en skruv genom både nollan och jord.
AndersS: Uppdrag utfört. Hos mig historiskt har jag alltid velat separera på säkring kontra brytare/frånskiljare. Och enkelt att förklara för andra att om något inte fungerar. [bild]
Mikael_L: [citat] Ja då får man skippa att köpa a-collection från Ahlsell, och istället välja bra fabrikat där de listar användningsområden korrekt. https://www.rekakabel.se/produktkategori/se-n1xv-k-rekaflex/ Men du och andra kan vara lugna, N1XV får förläggas i princip överallt. Fast cpalm har en poäng med att påpeka att den bara uppfyller brandspridningsklass Eca, och därmed inte är
datja: Väggfärg har för mig 100% av gångerna lossnat från nerkladdade uttag efter ett bad över natten med vatten och rikligt med diskmedel.
Farstatjej90: Om du rivit allt så fundera på om du vill ha någon belysning på väggarna också. Särskilt i hallen kan det vara snyggt. Du vill ha mycket belysning i köket. Bänkbelysning är viktigt. 😎 Röstar också för nätverkskabel! Det kostar inget i sammanhanget och är ett plus dessutom om du säljer sen. Får du problem med WiFi av någon anledning och inte spenderade en tusenlapp på detta
elmont: Ja, jordfelet finns kvar i maskinen även om den är avslagen, jordfel kan vara lite besvärliga då dom kan sitta på en helt annan grupp än den som får JFB att lösa ut. För att veta måste "maskinen" kopplas bort helt för att man ska vara säker, det räcker inte med att bryta strömmen.
TonyTech: [citat] [citat] [HEADING=2]Skyddskåpa för downlights Spot Guard gles, Hide-a-Lite[/HEADING] [HEADING=3]SKYDDSKÅPA SPOT-GUARD GLES [/HEADING] Artikelnummer: 7466702 Kåpan är 228x300, passar mellan glespanelen. Spoten kan flyttas inom det området och förhindra att man hamnar i en takskivas skarv.
Marlow: Tack för era svar! Kabeln är nu strömlös och elektriker inkallad för att fixa resten.
datja: Annars kanske: https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-2k-mini-tom-vit?gad_source=1 Eller en kulodosa på 50x50: https://www.overjarvabyggnadsvard.se/p/el-belysning/kabel-och-annat-till-el/kulodosa-fyrkantig.html https://www.lysman.com/sv/articles/1.109.1209/ifo-electric-kulodosa-porslin-fyrkantig-vit-50mm?gad_source=1 https://www.byggmax.se/kulodosa-p29612#1250=51385
nisse123: [citat] Inte helt säkert, strömmen kan gå bakvägen genom ett 400V element eller dylik 2 fas last. Skruva ur huvudsäkringarna och prova en i taget, och se om L1 , L2 , L3 tänds på mätaren.
jonaserik: [citat] Inga problem då räcker det med 5X2,5 mm2 kabel finns på samma ställe som byggcentralen och den är bestyckad med stick och skarvkontakt i ändarna, bara koppla in som en vanlig skarvsladd till en förgreningsdosa. Där byggcentralen är dosan. Lycka till med bygget.
Bysan96: Har prövat ”böja” ut och att dra i lampan hårdare, men det händer fortfarande inget när jag slår på strömbrytaren. Förutom till den mellersta lampan då dvs
etompau: [citat] Ja det verkar vara på detta sätt. Märkningen med "BLDC" ger en hel del träffar på just en sådan motortyp.
pacman42: [citat] På min första sökträff kostade de 59kr, fortfarande hutlöst dyrt. Jag skarvar med FK...
Bo.Siltberg: Det du tänker på är nog två trådar som sticker ut i taket, fas och nolla, vilket då handlar om i ett isolerat rum med ojordade vägguttag. Där anses det av gammal hävd ok. Där är det ok med berörbara enkelisolerade ledare eftersom rummets golv och väggar ger det andra lagret av isolering. I detta rum finns skyddsjord med i bilden. Förhoppningsvis är alla vägguttag i rummet
Mikael_L: [citat] Ja det har diskuterats många gånger för att det tydligen finns väldigt seglivade myter om detta. Nä ärligt talat så finns det inget hinder att klippa stickproppen i lagar, föreskrifter, standarder eller uttalanden från myndigheter. Det lär inte heller riskera garantier, CE-märkning, försäkringars giltighet osv. Så det är bara att klippa på (av!) i de fall man vill ansluta
order: [citat] Hade hit en annan rörläggare som kollade på det, och det var helt stopp i tilloppsröret, det satt en liten transport plugg kvar i det röret så han plockade bort den och nu fungerar allt, tack för alla svar och idéer
jonaserik: Bra att du tänker på en elktriker, du verkar lite utanför el. det kan även vara att automaten sagt upp sig, tala om vad du har där, det är en hager 10 amp, så kanske elektrikern har en i bilen, behöver inte åka och skaffa.
Vardagsrum: Hur ser de gröngula (jordledarna) ut i dina andra takdosor? Jag förstod inte riktigt vad du menade med att de var isolerade från varandra.
elmont: [citat] Ja, flytta upp dosan lite och gå in i sidan med kabeln så blir det bra.
Millox: [citat] Har du någon referens till var detta står, så att vi andra också kan följa med?
GK100: [citat] Du behöver knappast göra några kontroller för att kunna direkt säga att den inte är rätt för att installera fast med. Du kan skaffa lite tex EXQ att ersätta med och lägga i någon lämplig list om du vill. Den uppe vid taket kan du som sagt använda som den är i list.
avh67f: [citat] Då hamnar den i oklassat område som inte har några speciella krav (IP 2X) så det är ok. Det är annars förhållandena som avgör om det räcker. Om det förekommer fukt eller vatten på väggen där dosan är placerad så behöver den högre IP-klass för väta (andra siffran)
StorBagaren: Då dom inte är så korta, klipp istället intill och skala om. Byt till vanliga wago. När man ''gängar ur'' kan man lyckas kvadda strukturen på både fjädrande bleck och kabeln i sig. Speciellt de där av lite billigare kvalisort brukar inte tycka om att bli våldade. Om du byter, skala upp 10-15mm.
Patiwat94: Det är egen hus, kommer byta till en moderna ringklocka med kamera.
pathe915: Jag vill låta få en Shelly 3EM installerad för att bevaka förbrukningen på en 3-fasgrupp för värmepump. Shelly ska avsäkras och jag undrar om elektrikern får använda befintlig dvärgbrytare C16 för värmepumpen? Tillverkarens anvisningar för Shelly säger bara att den ska avsäkras. Shelly förbrukar under 1 W.