Jag har precis flyttat till ett hus som har två eldrivna markiser. Fungerade hur bra som helst när jag flyttade in men nu är det precis som en av dom har fastnat.
När jag trycker på fjärren så ”klickar” det bara i motorn men händer inget (hörs på filmen)?
Jag har varit i kontakt med Somfy i Sverige som bara hänvisar till min återförsäljare på orten. Jag har skrivit till dom också men inte fått något svar än.
Är det någon av er som varit med om samma/lika och vad var felet då för er? Är det någon som kanske kan lista ut vad felet kan vara med hjälp av min beskrivning
När jag trycker på fjärren så ”klickar” det bara i motorn men händer inget (hörs på filmen)?
Jag har varit i kontakt med Somfy i Sverige som bara hänvisar till min återförsäljare på orten. Jag har skrivit till dom också men inte fått något svar än.
Är det någon av er som varit med om samma/lika och vad var felet då för er? Är det någon som kanske kan lista ut vad felet kan vara med hjälp av min beskrivning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Det kan inte vara så enkelt som att duken har fryst fast? Hjälper lite handkraft?
Men den har används tidigare. Kan ändå dessa värden ”nollställas” om jag tex brutit strömmen?
J jonaserik skrev:
Har en liknande på sommarhuset. Du kan nollställa den genom att just bryta strömmen. Är nu inte helt säker men direkt efter att du slår på strömmen igen så ska trycka på ett speciellt sätt... om man gör det så kan det hända saker. står det i denna?
Fin utsikt, blir man lite avis på...
Fin utsikt, blir man lite avis på...
Kan inte svara på det riktigt, men inte omöjligt ,kollade in manualen lite lätt, fjärren var visst lite känslig för dåligt batteri, har du en massa annat som vind/solinkopplat med så kan det påverka, det ska även programeras, har själv en med fjärr och en sol/vinddetalj , är inte den inkopplat med 230V och aktiv så går den in efter en tid när jag kört ut den
Ska lusläsa manualen
leby skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
De brukar ha ändlägesbrytare som ska förhindra att den går för långt åt fel håll. Men de ska inte kunna kasta om riktningen eller tappa synk. Men då du har en trådlös fjärrstyrning finns det kanske ett mer avancerat system. Det ska Somfy kunna svara på. Det är dessutom två markiser som jag antar styrs var för sig?
Det är bara en av dom (den nedersta) som är motordriven.
Det enda dom vill är att det är en reparatör som ska få åka ut och ”titta”
Dom har absolut ingen lust att säga vad det kan tänkas vara
Det enda dom vill är att det är en reparatör som ska få åka ut och ”titta”
Bo.Siltberg skrev:
De brukar ha ändlägesbrytare som ska förhindra att den går för långt åt fel håll. Men de ska inte kunna kasta om riktningen eller tappa synk. Men då du har en trådlös fjärrstyrning finns det kanske ett mer avancerat system. Det ska Somfy kunna svara på. Det är dessutom två markiser som jag antar styrs var för sig?
Hej!
Gammal tråd men jag har exakt samma problem med min av samma märke men min har fastnat i utfällt läge...
Går ej att få tillbaka manuellt. Hur löste du problemet?
mvh
Gammal tråd men jag har exakt samma problem med min av samma märke men min har fastnat i utfällt läge...
Går ej att få tillbaka manuellt. Hur löste du problemet?
mvh
Nobbe_1 skrev:
Jag har precis flyttat till ett hus som har två eldrivna markiser. Fungerade hur bra som helst när jag flyttade in men nu är det precis som en av dom har fastnat.
[bild] [bild] [bild] [bild] [video]
I mitt fall var det motorn som gett upp och de skulle ha över 2000 kr för en ny och då ingick inte bytet.... Tror till och med att det var närmare 3000!
Jag fick då min lokala markishandlare att plocka ihop en ny linrulle, spänn/låsmekanism och draglina som jag borrade hål i väggen och installerade själv.
Jag fick då min lokala markishandlare att plocka ihop en ny linrulle, spänn/låsmekanism och draglina som jag borrade hål i väggen och installerade själv.
A Adde2010 skrev:
Mina första markismotorer fabrikat Elero höll också bara ca 5 år sedan var de helt kaputt som i denna tråd. Bytte själv till nya motorer också från Elero men det vara en del mekaniskt meck med det för att få drivningen att passa. De nya motorerna har nu hållit i mer 10 år.