M
Precis beställt en sådan, enligt spec så ska den installeras mot 13A trög säkring. Någon som vet varför eller har erfarenhet av denna avfuktare? Effekten är ju 880w så 10A borde ju räcka gått och väl tänker jag. Eller kan startströmmen vara så brutal?

https://www.acetec.se/avfuktare-evodry-pd/
 
Mystiskt tycker jag också. Inte kan den dra 3000 W. Det som drar ström är ju mestadels värmen när den tar bort fukten och det är en resistiv last. Funderar om det helt enkelt beror på översättningen från engelska om den är godkänd med 13A i Storbritannien?
 
A
Har också funderat på en acetec,det är väl en svensk produkt,tillverkad i Sverige?
 
Jag har en äldre avfuktare (PD-250). Den har ett PTC element som drar mycket ström i början, när den aktiveras. Beroende på säkring och ledningslängd kan 10A fungera, men inget som de garanterar.
Acetec byggs väll ihop i Älvsbyn, Norrbotten enligt deras hemsida.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har en PD 250 som jag har haft koll på med en effektmätare i uttaget, den har en häftig startström på över 3kW, så är nog därför det rekommenderas 13A, minns dock ej vilken storlek jag har.
 
  • Gilla
Svenjohan86
  • Laddar…
M
Aha, så det är därför då. Har bara 10A i krypgrunden, funderar även på om jag köpt för kraftig avfuktare. Har ca 60 kubikmeter att avfukta (hall+vardagsrum byggt på krypgrund), ska även köra undertrycksfläkt som serieinstallation pga tryckt syll som luktar pentaklorfenol. Kanske utnyttjar ångerrätt och byter ner mig till något som går att köra på 10A, hmm...
 
Handyman 1 skrev:
Har också funderat på en acetec,det är väl en svensk produkt,tillverkad i Sverige?
Japp! Jag har en nästan åtta år gammal, som jag är riktigt nöjd med!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
E
Billigt byggd för att spara pengar åt tillverkaren. Ett internt tillslagsfördröjt relä till t.ex värmaren hade löst problemet med startströmmen
 
E Emil_K skrev:
Billigt byggd för att spara pengar åt tillverkaren. Ett internt tillslagsfördröjt relä till t.ex värmaren hade löst problemet med startströmmen
Är det en gissning, eller har du faktisk insikt i deras produktdesign?

Eftersom de har elektronik som styr avfuktaren, och de två saker (fläkten och värmeelementet) som förbrukar större mängder ström måste kunna gå separat så sitter det ju med största sannolikhet redan två reläer i maskinen...
 
E
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det en gissning, eller har du faktisk insikt i deras produktdesign?

Eftersom de har elektronik som styr avfuktaren, och de två saker (fläkten och värmeelementet) som förbrukar större mängder ström måste kunna gå separat så sitter det ju med största sannolikhet redan två reläer i maskinen...
Jag gissar. Men jag ser inte anledningen till den höga startströmmen om det inte skulle vara så att fläktmotor och värmare slår igång samtidigt.
Det handlar kanske mest om lathet från tillverkarens sida, för med styrelektronik borde det vara lätt fixat att förskjuta starterna
 
Den går att ställa i olika lägen, i mitt fall går fläkten hela tiden för att ha snurr på luften, kikade i centralen nu och den ligger på en C10 dvärg utan problem.
 
Under själva avfuktning gåt också fläkten en stund innan för att mätta "filtret" med fukt. Normal förbrukning på fläkten är ca 60w så att stanna den med de riskerna känns inte så vettigt då det är en så liten förbrukar.
 
E Emil_K skrev:
Jag gissar. Men jag ser inte anledningen till den höga startströmmen om det inte skulle vara så att fläktmotor och värmare slår igång samtidigt.
Det handlar kanske mest om lathet från tillverkarens sida, för med styrelektronik borde det vara lätt fixat att förskjuta starterna
Fläkten och värmeelement startar inte samtidigt, fläkten går nämligen hela tiden...
Sorptionsavfuktaren fungerar ju genom att cirkulera fuktig luft över blocket som absorberar fukten...
 
Har nog aldrig sett min acetec gå över 1750w vid start.
 
Jag har en Acetec PD150 i min kryps som går fint på en 10amp säkring. Dock så har den en spik vid start :)

Graf över effektförbrukning för Acetec PD150 avfuktare med tydliga energispikar vid varje start.
(Monitoreras via en Fibaro WallPlug)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.