Jag skulle måla en vägg och monterade ner ett dubbeluttag. När jag slet lätt i den lossnade putset (se bild). Inser att det polska byggföretaget som monterade den i 2010 hade limmat upp den och skruvat upp den med minimala skruvar,

Nu har jag putsat upp hålet.

Undrar dock om det rekommenderas att jag även limmar upp den eller om det är bättre att enbart skruva upp den?

Mvh Micke

• Ett runt hål i en vit vägg där putset har lossnat, troligtvis orsakad av att ett eluttag har monterats felaktigt. Hålets omkrets visar där uttaget var placerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget lim, utan bara plugg och skruv.

Är du helt hundra på att det limmades?
Kan mycket väl vara så att det bara är färgen som klibbat fast i uttaget samt att det var luft bakom putsen, å bägge sakerna gjorde så att putsen lossnade.

Det ser även ut som att det är målad väv bakom putsen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rätt plugg och skruv, och INGET lim. Orsaken går ju att gissa

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inget lim, utan bara plugg och skruv.

Är du helt hundra på att det limmades?
Kan mycket väl vara så att det bara är färgen som klibbat fast i uttaget samt att det var luft bakom putsen, å bägge sakerna gjorde så att putsen lossnade.
Inte helt hundra, men jeg fick mejsla loss 2-3 mm puts från hela baksidan av uttaget efteråt. Det sista lagret längs in mot plasten var dock gummiaktigt precis som färg, så du kan ha rätt i att det kan vara färgen som ej torkat helt när man monterade upp uttaget.

Jag är inte så värst erfaren i det här med att plugga. Vet du om det krävs någon speciell plugg? Eller, det beror kanske på underlaget?

Tack för ditt svar, uppskattas!

E elmont skrev:
Rätt plugg och skruv, och INGET lim. Orsaken går ju att gissa
Tack!

Demmpa Demmpa skrev:
Val av plugg:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Gryyymt! Tusen tack!🙏🏼

C
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser även ut som att det är målad väv bakom putsen.
Det är inte puts i ordets rätta bemärkelse utan väggen har varit beklädd med målad glasfiberväv som spacklats över.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte puts i ordets rätta bemärkelse utan väggen har varit beklädd med målad glasfiberväv som spacklats över.
Imponerad. Du har helt rätt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.