Hej! Är det möjligt att byta ut den vita kabeln mot en vanlig kabel (RKK)? Den svarta kabeln går till ett externt uttag för motorvärmare. Den vita kabeln kommer från en kopplingsdosa. Eftersom denna kopplingsdosa måste byta plats skulle den vita kabeln nu bli för kort och behöva bytas ut.
Hoppas man kan förstå hur jag menar 🙂.
Hoppas man kan förstå hur jag menar 🙂.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Som sagt, inte RKK för det ändamålet. Dessutom är det olämpligt att använda trådar med många kardeler kombinerat en solid ledare i den kopplingsklämman vi ser på bilden. Risk att det blir dålig kontakt, risk för brand.
Tackar er!
Är det tillåtet att installera en ny kopplingsdosa utan att byta ut kabeln?
På bilden kan man se den andra kopplingsdosan. Jag skulle vilja ha en vägg där så att kablarna är dolda och bara kopplingsdosan sitter på väggen.
Är det tillåtet att installera en ny kopplingsdosa utan att byta ut kabeln?
På bilden kan man se den andra kopplingsdosan. Jag skulle vilja ha en vägg där så att kablarna är dolda och bara kopplingsdosan sitter på väggen.
Nej.
Du behöver absolut reda upp den där röran. Givet din nivå görs det nog bäst av elektriker.
Vad fyller ens den hängande stickproppen för funktion?
Det uttaget som är ojordat får med allra största sannolikhet absolut inte sitta där.
Du behöver absolut reda upp den där röran. Givet din nivå görs det nog bäst av elektriker.
Vad fyller ens den hängande stickproppen för funktion?
Det uttaget som är ojordat får med allra största sannolikhet absolut inte sitta där.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ja. En kopplingsdosa får bytas ut utan att byta kablarna. För kännedom krävs auktorisation för att göra det.
Du har en utanpåliggande installation med kabel klamrad på väggen. Den får inte byggas in. Vill du i stället ha en infälld installation måste du dra rör i väggarna. Det skall vara möjligt att byta kablar.
Det ser inte så bra ut på din bild. Det är ett ojordat uttag på bilden. Och dosan ser ut att matas med stickpropp. Vidare är det inte något vidare klamrat. Det är inte ok att ha det så.
Du har en utanpåliggande installation med kabel klamrad på väggen. Den får inte byggas in. Vill du i stället ha en infälld installation måste du dra rör i väggarna. Det skall vara möjligt att byta kablar.
Det ser inte så bra ut på din bild. Det är ett ojordat uttag på bilden. Och dosan ser ut att matas med stickpropp. Vidare är det inte något vidare klamrat. Det är inte ok att ha det så.
Vadå tilledning? Du sa ju att stickproppen matade dosan. Eller är det bara för motorvärmaruttaget? Sätts stickproppen i det ojordade uttaget? Det är I så fall ett väldigt grovt fel och potentiellt akut farligt.
Det ser ut som att din elanläggning måste ses över snarast. Fram till dess, använd inte detta.
Edit: inser att lösningen med stickproppen och uttaget säkert finns för att möjliggöra styrning på ett eller annat sätt av motorvärmaren.
Det ser ut som att din elanläggning måste ses över snarast. Fram till dess, använd inte detta.
Edit: inser att lösningen med stickproppen och uttaget säkert finns för att möjliggöra styrning på ett eller annat sätt av motorvärmaren.
Exakt, uttaget är endast för motorvärmaren, så kontakten måste vara ansluten till uttaget för att den ska få ström. Det står specifikt "endast för motorvärmare, direktkopplad" Detta har använts i över 10 år. Men nu ska väggpaneler installeras där.tommib skrev:
Vadå tilledning? Du sa ju att stickproppen matade dosan. Eller är det bara för motorvärmaruttaget? Sätts stickproppen i det ojordade uttaget? Det är I så fall ett väldigt grovt fel och potentiellt akut farligt.
Det ser ut som att din elanläggning måste ses över snarast. Fram till dess, använd inte detta.
Edit: inser att lösningen med stickproppen och uttaget säkert finns för att möjliggöra styrning på ett eller annat sätt av motorvärmaren.
Men uttaget matar inte kopplingsdosan
Det är grovt fel som det är nu (ingen jord till motorvärmaruttag). Fundera på vad som händer vid fel i motorvärmaren, som alltså sitter i en metallburk där alla metalldelar är ihopkopplade men isolerade från jord via däcken.



