Funderar på att sätta LED strip i skafferiet, under hyllorna. Den kommer i längd om tex 5 m, tex denna:
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/ljus-i-meter/ledstrip-12v/ledstrip-12v-r-ip20-_-61490

1) Eftersom jag har flera hyllor på olika nivåer så vill jag klippa strippen i flera längder. Den har anslutningskabel i varje ände men hur gör jag med anslutningen om jag klipper den i ännu flera längder? Då försvinner ju anslutningskabeln åt varje håll.

2) Funkar det att dra RXKX mellan taklampsuttaget och trafon (konstantspänning 12V, ON/OFF, typ denna https://www.hidealite.com/sv-se/pro...off/led-trafo-slt-60-75w-_-662854#variantlist)

3) Funkar det att dra RXKX från trafon till strippen?
 
BirgitS
P ptk skrev:
Funderar på att sätta LED strip i skafferiet, under hyllorna. Den kommer i längd om tex 5 m, tex denna:
[länk]

1) Eftersom jag har flera hyllor på olika nivåer så vill jag klippa strippen i flera längder. Den har anslutningskabel i varje ände men hur gör jag med anslutningen om jag klipper den i ännu flera längder? Då försvinner ju anslutningskabeln åt varje håll.

2) Funkar det att dra RXKX mellan taklampsuttaget och trafon (konstantspänning 12V, ON/OFF, typ denna [länk])

3) Funkar det att dra RXKX från trafon till strippen?
De har ju en kundsupport så förhoppningsvis kan du få bra hjälp av dem att sätta ihop ett fungerande paket, de borde ju vara angelägna om att sälja sina produkter: https://www.hidealite.com/sv-se/kontakta-oss/support
I alla fall fick vi bra hjälp med det av en av deras konkurrenter (Xcen).

Jag rekommenderar en dimmer så att det inte blir obehagligt starkt ljus.
 
A
P ptk skrev:
Funderar på att sätta LED strip i skafferiet, under hyllorna. Den kommer i längd om tex 5 m, tex denna:
[länk]

1) Eftersom jag har flera hyllor på olika nivåer så vill jag klippa strippen i flera längder. Den har anslutningskabel i varje ände men hur gör jag med anslutningen om jag klipper den i ännu flera längder? Då försvinner ju anslutningskabeln åt varje håll.

2) Funkar det att dra RXKX mellan taklampsuttaget och trafon (konstantspänning 12V, ON/OFF, typ denna [länk])

3) Funkar det att dra RXKX från trafon till strippen?
1) Antingen får du löda på nya ledningar emellan eller använda hidealites snabbanslutningar eller skruvanslutningar som finns att köpa. Se manualen för information om detta.

2) Nja. Det blir inte fackmannamässigt gjort. Använd hellre installationskabel från lämplig anslutningspunkt fram till drivdonet.
Installationskabel funkar dock inte att ansluta direkt till dessa drivdon så sista biten måste man övergå till en flexibel kabel som rxkx.
Manualen säger 2x0.75mm² för både primär och sekundär-sidan i drivdonet.

3) Ja. Det blir bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.