1 979 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
HJÄLP MIG!!!
Jag och min Sambo har köpt ett hus av Myresjöhus. Nu ska vi välja ifall vi vill och var vi ska ha spottar. Enkelt tänkte vi. Självklart ska vi ha spottar. Vi valde ut ställen och totalt blev det 26 st i hela huset.
Nu kom offerten. 990 kr/spott. Alltså 26 000. Detta inkl. då självklart installation.
I det priset ingår ej dimer, alltså priset kommer att gå upp ytterligare. Det är 12v spotts.
Är detta rimligt?? Snälla, ni som kan detta. Jag har nämligen ingen aning. :-?
Nu kom offerten. 990 kr/spott. Alltså 26 000. Detta inkl. då självklart installation.
I det priset ingår ej dimer, alltså priset kommer att gå upp ytterligare. Det är 12v spotts.
Är detta rimligt?? Snälla, ni som kan detta. Jag har nämligen ingen aning. :-?
Normalt pris är mellan 500-900 beroende på kabelläng osv. så jag tycker det låter lite dyrt nu vet jag inte om du tar myresjö på elen eller om du har en firma bredvid till detta . Har du myresjö skulle jag rek. att du /ni får en offert från en elfirma...lycka till
Ta in en offert från en annan elfirma för just spottarna! Det är ju alltför vanligt att firmor som har huvudjobbet, som ofta är ganska pressat, tar igen det (med råge) på tilläggsarbeten. Det gäller inte bara elektriker...
För så många spottar ska du definitivt inte behöva betala 900pix/spot, personligen skulle jag börja prutningen vid 500
En offert från annan firma kan även sätta viss press på den firma ni har och därmed göra de mer förhandlingsvilliga!
För så många spottar ska du definitivt inte behöva betala 900pix/spot, personligen skulle jag börja prutningen vid 500
En offert från annan firma kan även sätta viss press på den firma ni har och därmed göra de mer förhandlingsvilliga!
Dalle! Tack för ditt svar!
Jag är rädd att det ska bli problem med garantin och liknande ifall vi konsulterar en annan elfirma. Nu ingår det ju i totalentreprenaden. Jag får helt enkelt börja köra stenhård förhandling a la stranden i Thailand. Jag måste får ner priset...
Tack!
Jag är rädd att det ska bli problem med garantin och liknande ifall vi konsulterar en annan elfirma. Nu ingår det ju i totalentreprenaden. Jag får helt enkelt börja köra stenhård förhandling a la stranden i Thailand. Jag måste får ner priset...
Tack!
Jag tycker också det låter dyrt (men det tycker jag om allt nuförtiden), kanske inte 990 men väl när man summerar ihop det.
Förutsättningarna för dessa spotlights vet vi inget om och prisbedömningen blir därför svår.
#1 vilken spotlight och lampa har du valt
#2 är det långt mellan spottarna dvs många traffon
#3 går spottarna genom tätskiket = epdmduk,tätmassa samt merarbete
#4 ingår det strömbrytare till spotlightsen
#5 behövs det mer säkringar
Titta på material kostnaden, summera ihop lägg till lite för kabel och rör och räkna ut hur många minuter elektrikern har på sig att montera (gissar att elektrikern har 450-600kr/h)
Förutsättningarna för dessa spotlights vet vi inget om och prisbedömningen blir därför svår.
Titta på material kostnaden, summera ihop lägg till lite för kabel och rör och räkna ut hur många minuter elektrikern har på sig att montera (gissar att elektrikern har 450-600kr/h)
kanske 230v spottarX79 skrev:Jag tycker också det låter dyrt (men det tycker jag om allt nuförtiden), kanske inte 990 men väl när man summerar ihop det.
Priset är ju baserat på en schablon som gäller en spott. Man bör kunna få det billigare när man har så många.
Det är väldigt svårt att avgöra vad det kostar utan att veta hur det ser ut men
jag skulle kunna göra det löpande och med 230V spottar, det blir billigare. Man sparar pengar på att slippa ha transformatorer och billigare dimmrar. Hur mycket kan jag inte säga men man får räkna med ca 250kr /spott plus ett par tusen för material och och så arbetet på löpande. Arbetet bör gå på ca 7-14000 om ni har normal takhöjd. Priserna inkl. moms totalt ca 16-23000 Därtill kommer resekostnader.
Sen så beror det på om det behöver sättas upp värmeskyddande "pottor" ovanför eller om taket är utfört så att man klarar sig utan.
Pottor kostar givetvis en hel del att sätta upp så 990 kr inklusive det låter inte helt orimligt.
Har ni tänkt ha spottarna som mysbelysning eller som huvudsaklig belysning?
Tänk på att 26 50W spottar drar en dryg kvh i timmen om de är på för fullt...
Jag finns i Uppsala och har egen elfirma
Det är väldigt svårt att avgöra vad det kostar utan att veta hur det ser ut men
jag skulle kunna göra det löpande och med 230V spottar, det blir billigare. Man sparar pengar på att slippa ha transformatorer och billigare dimmrar. Hur mycket kan jag inte säga men man får räkna med ca 250kr /spott plus ett par tusen för material och och så arbetet på löpande. Arbetet bör gå på ca 7-14000 om ni har normal takhöjd. Priserna inkl. moms totalt ca 16-23000 Därtill kommer resekostnader.
Sen så beror det på om det behöver sättas upp värmeskyddande "pottor" ovanför eller om taket är utfört så att man klarar sig utan.
Pottor kostar givetvis en hel del att sätta upp så 990 kr inklusive det låter inte helt orimligt.
Har ni tänkt ha spottarna som mysbelysning eller som huvudsaklig belysning?
Tänk på att 26 50W spottar drar en dryg kvh i timmen om de är på för fullt...
Jag finns i Uppsala och har egen elfirma
Hej, har ganska nyligen byggt Trivselhus och priset för våra spottar var 800 kr plus moms. I detta är arbete och dimmer inkluderat (vi har tre "slingor", dvs två badrum plus köket, dvs tre dimmers). Dimmer "ingår alltid" enligt vår entreprenör! Lycka till!
Klicka här för att svara