Hej!

Till att börja med, jag  är ganska okunnnig i el så jag måste be er ha överseende med dumma frågor.

Vi har köpt en ny lägenhet och håller på att renovera köket. Vi har börjat inse att det här med el är ett problem. Det är 6A, 10A, 10A och en huvudsäkring på 20A till hela lägenheten (3:a). 6:an går till alla rum utom kök och 10A verkar båda gå till köket på nåt sätt. ....och det är inte fel insatta proppar, det är så lite!

Vi slängde ut en enfas 230v spis, och tänkte sätta in inbyggnadshäll (ej induktion) o varmluftsugn. Sen har vi kyl/frys, bänkdiskmaskin, micro, vattenkokare...

Har hört att en i föreningen har dragit in trefas, och en annan hade "förstärkt proppskåpet". Jag undrar vad det sistnämna innebär?
Vi vill börja montera köksskåpen men samtidigt måste ju ev ledningar dras om i köket och då bör skåpen inte vara uppe. Där står vi nu.

Kan vi på nåt sätt förbereda ett elektrikerjobb? Min bror nämnde nåt om att hugga ut spår i väggen och dra rör, är det nåt som en elektriker skulle göra i allafall eller kommer han att använda befintliga rör/ledningar? Dit spisuttaget ligger går en +/-/0 via ett ca 1.5cm tjockt rör.

Är det nån som vet hur kostnaden för arbetet trefas ligger iförhållande till förstärkning? (trefasen måste dras från källaren till 2:a våningen) Är det något av detta som ni rekommenderar?

Tack på förhand!!!

C
Skulle rekommendera att du tar dit en elektriker för att undersöka läget och komma med lite förslag. Kostnaden är nämligen väldigt beroende på förutsättningarna och hur mycket av den befintliga anläggningen som kan återanvändas (rör, central, mätartavla, etc.).

Jag bytte nyligen från 1-fas till 3-fas och betalade ca. 10.000:- totalt för material och elektriker (vitt). Då bytte jag i princip allt - ny mätartavla i källaren, ny huvudledning (20m), ny gruppcentral och ca. 70m nya rör i lägenheten. Men å andra sidan var förutsättningarna goda - hyfsat modern central i källaren, röret upp till lägenheten gick att använda utan problem, samt att jag planerade noga, gjorde allt "byggjobb" själv som att ta upp alla hål, etc., handlade allt material själv billigt på nätet (dock kvalitetsgrejor) och hantlangade och assisterade elektrikern. Motsvarande jobb hade kunnat bli hur dyrt som helst om jag lejt bort hela arbetet. Så det beror som sagt väldigt mycket på omständigheterna...

Ok, då vet jag vad jag ska börja med! Hitta en bra elektriker som kan komma o kolla alltså!

Har ni bra tips på hur man hittar bra elektriker (om man inte känner till nån alls eller hört via bekant) så får ni gärna dela med er!

Mish var i landet bor du??
det är ju en bra början att veta ;)

C
mish skrev:
Ok, då vet jag vad jag ska börja med! Hitta en bra elektriker som kan komma o kolla alltså!
P.s. ett tips är också att du ser till att ni kan komma in i husets elcentral, mätarskåp och utrymmet där ledningen till lägenheten mynnar i källaren när elektrikern kommer på besök. Ritningar är också alltid bra att ha om det finns tillgängligt.

samt nykokt kaffe och färska bullar ;)

>>nykokt kaffe och färska bullar

hihi, vem vill inte ha det! Jag skulle också falla för det tricket!

>> ett tips är också att du (..)

Bra idé! Skulle aldrig kommit på det själv!

>>landet bor du??
Jag bor i Solna precis norr om Stockholm, så elektriker i hela norra stockholm är intressant. Jag provade en elektriker som rekommederades i detta forum men de hade upp till öronen mycket att göra. Mycket trevliga var de så det var synd! Men så är det ju med populära hantverkare så jag skulle kanske tom bli lite misstänksam om de kunde komma bums!

mish skrev:
>>nykokt kaffe och färska bullar

hihi, vem vill inte ha det! Jag skulle också falla för det tricket!

>> ett tips är också att du (..)

Bra idé! Skulle aldrig kommit på det själv!

>>landet bor du??
Jag bor i Solna precis norr om Stockholm, så elektriker i hela norra stockholm är  intressant. Jag provade en elektriker som rekommederades i detta forum men de hade upp till öronen mycket att göra. Mycket trevliga var de så det var synd! Men så är det ju med populära hantverkare så jag skulle kanske tom bli lite misstänksam om de kunde komma bums!

Så ironiskt. Jag är elektriker från Uppsala och gjorde ett halvdagsjobb i Rönninge idag så jag åkte förbi ganska nära... Har dock ingen tid de närmaste veckorna tyvärr

Lycka till, du behöver söker dra in mer el. Micro och vattenkokare är rena mardrömmen för 1-fas anläggningar. De härstammar från den tiden spisen var den enda storförbrukaren och är inte alls anpassade till dagens verklighet.

Sidde skrev:
Så ironiskt. Jag är elektriker från Uppsala och gjorde ett halvdagsjobb i Rönninge idag så jag åkte förbi ganska nära... Har dock ingen tid de närmaste veckorna tyvärr

Lycka till, du behöver söker dra in mer el. Micro och vattenkokare är rena mardrömmen för 1-fas anläggningar. De härstammar från den tiden spisen var den enda storförbrukaren och är inte alls anpassade till dagens verklighet.
Ja det var verkligen synd, för en elektriker som surfar runt här skulle jag litat på!

Jo, jag gjorde misstaget att ha vattenkokare + dammsugare samtidigt. VIPS, var elen borta....

Nu har jag iallafall fått kontakt med en elektriker i området som ska kolla.
Jag har aldrig i mitt liv behövt anlita en elektriker, är det någon som har tips/länk till en bra sida som beskriver vad man bör ha med i kontraktet ? (så skulle jag bli jätteglad!)

Konsumentverket har bra färdigskrivna kontrakt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.