27 216 läst ·
69 svar
27k läst
69 svar
Byta El-Central ?
Ingen som har en åsikt... :-?[/quote]dalle skrev:[quote author=dalle link=1146557485/60#65 date=1148224358]En fråga som anknyter lite...
När förra ägaren till vårt hus behövde lite mer kräm i tvättstugan drog han (eg en elektriker) in trefas (dosa) vilket han kopplade in på samma grupp som garagets trefasuttag (CEE-don). Detta gjordes i centralen (två trådar delar säkring, gammal central).
Är detta en olämplig koppling (känns lite så efter att ha följt denna tråd)?
Bör den ändras och isåfall hur? (har ev ett kommande jobb som kräver inkoppling i centralen och då kan man ju passa på att fråga)
Inte bara olämplig utan rent idiotisk. Hade varit lite mer begåvat att koppla ihop från centralen befintliga utgående fyra ledare med åtta utgående i en kopplingsdosa som troligtvis redan satt i garaget. Delar han säkring på en fas får han inte mer kräm, säkringen löser ut vid precis samma effektuttag som innan.
Man får inte mer kräm med att koppla i dosan heller, fördelen är att man slipper rota i centralen.
Men det är ju precis det vi har sagt hela tiden! 
Man BÖR inte, men det är inte förbjudet!
Likaså inget krav på press-skarv kontra annat godkännt skarvsätt!
Men en annan sak undrar jag, var sägs det att en press-skarv=ingen skarv?
En skarv är en tänkbar fel-källa, ovasett som det är en tejp-skarv på stege, en harts-skarv i backen eller en kopplingsdosa.
För mig som Behörig så gör jag ingen skillnad på olika skarvar, dom behandlas lika (jag bortser INTE från ev. press-skarvar)
Man BÖR inte, men det är inte förbjudet!
Likaså inget krav på press-skarv kontra annat godkännt skarvsätt!
Men en annan sak undrar jag, var sägs det att en press-skarv=ingen skarv?
En skarv är en tänkbar fel-källa, ovasett som det är en tejp-skarv på stege, en harts-skarv i backen eller en kopplingsdosa.
För mig som Behörig så gör jag ingen skillnad på olika skarvar, dom behandlas lika (jag bortser INTE från ev. press-skarvar)
Mitt skäl var frågan som dryftades högre upp: Är det förbjudet?
Läser du vad jag har skrivit högre upp så skriver jag att man bör undvika att skarva, men att det inte är förbjudet.
Likaså säger ingen föreskrift eller standard att man är tvungen att använda press-skarvning (men självklart är det att föredra!)
Det hela är bara tolkningar, och vem som har rätt eller fel vet vi bara om det någonsin dras till sin spets i en domstol och juristerna får bedömma.
Och är man osäker så är det självklart bättre att tolka mot en högre el-säkerhet!
Likaså säger föreskrifterna att man ska utföra allt enligt God elsäkerhetsteknisk praxis.
Och att du får göra i princip hur du vill, men följer du inte Svensk Standard SKA du dokumentera att det är säkert gjort (t.ex. genom att hänvisa till annat lands standard)
Sedan 2004 gäller nya föreskrifter, har du gått kursen?
Läser du vad jag har skrivit högre upp så skriver jag att man bör undvika att skarva, men att det inte är förbjudet.
Likaså säger ingen föreskrift eller standard att man är tvungen att använda press-skarvning (men självklart är det att föredra!)
Det hela är bara tolkningar, och vem som har rätt eller fel vet vi bara om det någonsin dras till sin spets i en domstol och juristerna får bedömma.
Och är man osäker så är det självklart bättre att tolka mot en högre el-säkerhet!
Likaså säger föreskrifterna att man ska utföra allt enligt God elsäkerhetsteknisk praxis.
Och att du får göra i princip hur du vill, men följer du inte Svensk Standard SKA du dokumentera att det är säkert gjort (t.ex. genom att hänvisa till annat lands standard)
Sedan 2004 gäller nya föreskrifter, har du gått kursen?
Det är alltså inte förbjudet att ansluta mer än en ledning till en säkring. Man skall däremot använda rätt kabeltyp för att få göra det , vilket inte togs upp i tidigare svar. Om man använder MK/RK så får man göra det. Om man där emot använder FK/EK är det då "bör inte" som gäller då???
Man kan då med andra ord skarva på (med presskarv) en MK/RK på sin FK/EK så är det godkänt att ansluta två kablar till en säkring......
trots att man har FK/EK i sina VP-rör.
Man kan då med andra ord skarva på (med presskarv) en MK/RK på sin FK/EK så är det godkänt att ansluta två kablar till en säkring......
Huh??joakim skrev:
joakim skrev:
joakim skrev:
joakim skrev:
joakim skrev:
joakim skrev:
Otoroligt hur mycke du vill ha rätt , vi har kommit överens om för flera km tråd sen att man i normalfallet inte behöver koppla bakom vare sig app dosor eller centraler. Samt att man ska planera sin installation så att man slipper göra det. MEN verkligheten för oss som går på annat än nyinstallation hela dagarna ter sig en smula annorlunda. Det jag vänder mig emot är att du så tvärsäkert hävdar att man inte FÅR göra det. Både jag och sverre är behöriga elinstallatörer, ja tycker du borde vara lite mera ödmjuk när du uppenbarligen inte kan hitta nått stöd mer än vaga övergripande formuleringar i föreskrifterna.
Inget av ovanstående punkter tycker jag omöjliggör koppling i en elcentral. Det ställer bara större krav på hur kopplingen är utförd.joakim skrev:Jag, mina kollegor, min chef och tillfrågad besiktningsman havdar att detta inte är tillåtet. Här under följer några av de föreskrifter som du inte uppfyller om du exempelvis "kopplar" ihop fler kablar i encentral eller bakom en apparat i en apparatdosa.
513. Åtkomlighet
513.1 Materiel, inklusive ledningssystem skall vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och så utförd att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för montering, tillsyn, betjäning och underhåll.
514. Identifiering
514.1 Där risk för förväxling finns, skall ändamålet med anläggningens delar såsom bryt- manöver- och skyddsanordningar samt kopplingsutrustningar framgå
514.2 Kablar skall vara så anordnade eller märkta att de kan identifieras för inspektion, provning, reparation eller andring av anläggning
801.1 Av föreskriften i tredje stycket följer att: "delar som ingår i en kopplingsutrustning bör monteras så, att det vid underhåll av en viss del inte blir nödvändigt att demontera andra delar och till dem anslutna kablar."
Dessa används ju redan för "koppling" av nolla och jord. Låt oss anta att det finns sådana även i andra färger än grönt och blått.

En sådan skulle vara både lätt åtkomlig, lätt att märka upp och identifiera samt att det gär lätt att skruva loss en kabel utan att demontera några andra.
Så, varför finns det inga sådana?
U-båt:

Sockerbit:

Sockerbit:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden