Hej alla!

Vi håller precis på att köpa en ny spis, en Elctrolux med induktionshäll, problemet (om det nu är något) är att vår gammla spis är på 400V 3-fas medan den nya är på 230V 3-fas. Kan man verkligen bara sätta in kontakten på den nya spisen utan att koppla om någonting? försäljaren säger det men jag som inte kan något om el tycker det låter konstigt  :-?.  Någon som kan reda ut begreppen.

Tack på förhand

Har du nolla=ja, ingen nolla=nej! När är kåken byggd?

Det beror på om du har nån nolla framdragen till spisuttaget, men har du ett vanligt perelexuttag (5 poligt) så ska det bara vara att sätta i stickproppen. Men det har hänt att man bara har 3faser och jord i uttaget och då är det inte bra, så öppna uttaget så ser du om alla 5 trådarna är med.

Jag tror att nollan är framdragen, var lite svårt att se i uttaget men det verkade vara fem trådar, alla vita dock, uttaget är 5-poligt men den gamla spiskontaken har bara 4 stift.

Innebär det att det inte spelar någon roll vad det är för V på spisen????

He he...jag har oxå beställt en ny spis och var här och frågade i denna tråd

Förutsatt att nollan är framdragen så lär det inte bli några problem och att arean på kablarna är minst 2,5 mm2. Men det är väl en standard/minimum som alltid dras för spisar!?

Jag fick bra svar på forumet, jag ringde dessutom till electrolux service på orten och han bekräftade att jag kunde ha spisen. Dock som sagt under förutsättning att den har tre faser, nolla och skyddsjord dragen.

Konstigt att alla dina kablar är vita, det låter mysko och farligt om man blandar ihop dem.

Det låter ju som om det skulle funka, jag får tacka så mycket för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.