8 608 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Var köpa bra lågenergilampor billigast?
Clas Ohlson har sina "Megaman"
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&COSID=E77C804D4F844E8FB7B3A66D76E02857828853
Med "varmtonat fullfärgsljus" och 10000 tim livslängd för 98:-
Men märket känns udda och priset ändå relativt högt, ja faktiskt samma som för gamla goda Osram lite längre ner på samma sida (förklara den prissättningen nån).
Skulle dessutom vilja hitta en klotvariant på 3W för att byta ut några 15W fönsterlampor.
Någon som har tips på var man kan hitta bättre priser?
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&COSID=E77C804D4F844E8FB7B3A66D76E02857828853
Med "varmtonat fullfärgsljus" och 10000 tim livslängd för 98:-
Men märket känns udda och priset ändå relativt högt, ja faktiskt samma som för gamla goda Osram lite längre ner på samma sida (förklara den prissättningen nån).
Skulle dessutom vilja hitta en klotvariant på 3W för att byta ut några 15W fönsterlampor.
Någon som har tips på var man kan hitta bättre priser?
Billigast i inköp är nog IKEA. Men räkna inte med att de håller mer än ett par månader. Alltså blir det i längden dyrast att köpa där!
Jag har dålig erfarenhet av flera udda märken och köper numera endast Osram och Philips.
Pen
Jag har dålig erfarenhet av flera udda märken och köper numera endast Osram och Philips.
Pen
Råd & Rön hålller inte med dig om IkeaPen skrev:
http://www.radron.net/templates/test____4237.asp
"Något enkelt samband mellan pris och kvalitet finns uppenbarligen inte. Bästa lampan från Ikea kostar 40 kronor. En bra lampa är också Osram Dulux El Longlife, 7 watt. Den kostar 150 kronor."
Vad betalar du för dina Osram och Philips?
Jag har erfarenhet av billiga lågenergilampor från Silvan och Clas Ohlsson. Inga problem med kvalitén. Däremot tar det lite lång tid för en del av CO-lamporna att få full ljusstyrka. Silvan-lamporna var riktigt billiga men har en förväntad livslängd på "bara" 6000 timmar enligt produktdatan. Vilket är OK för mig.
Vi använder lampor från Ikea och jag kan inte minnas att någon lagt av och vi behövt byta, och vi går mot snart fyra år i huset.
Även de är dock lite sega i starten, det tar lite tid innan de går från myspys tills man faktisk ser något...
Även de är dock lite sega i starten, det tar lite tid innan de går från myspys tills man faktisk ser något...
Aj då...Tomtebo skrev:
Kanske de har blivit bättre än de var förr. Får kanske ompröva min inköpsstrategi. Vilken var bäst då, m a p pris/livslängd respektive livslängd?
Pen
Vet inte, har tyvärr bara läst på nätet där texten inte finns i sin helhet, men ska kolla pappersutgåvan på biblioteket vid tillfälle.
Var på Clas Ohlson och köpte en av varje MegaMan för 98:- och Cotech för 49:- och nog märker man skillnad - Cotech har betydligt kallare sken mer mot blått och tänder dessutom långsammare.
Var på Clas Ohlson och köpte en av varje MegaMan för 98:- och Cotech för 49:- och nog märker man skillnad - Cotech har betydligt kallare sken mer mot blått och tänder dessutom långsammare.
En kort sammanfattning säger att IKEA:s lampor (stavvarianten) var billigast och fick i princip bäst betyg. Deras klotvariant fick också bra betyg dock inte riktigt i topp. Deras enda minus var en något längre uppstartstid. Dock har nästan alla lampor ett rosaaktigt sken enl testet.
Märkligt, jag har också dålig erfarenhet av IKEAs lampor och slutat köpa dem. Kanske läge att ompröva det nu!
Klicka här för att svara