Jag ska flytta min central en bit och tänkte dra in den del av matningen som syns i en slang i väggen. Jag tror att kabeln är 4x6mm^2. Den är svart och ca 20mm tjock, säkert standard då stammarna är bytta för tre år sen.

.Jag har en bit gult markrör liggandes som är typ 60mm som jag skulle kunna lägga in i väggen, men det känns lite väl grovt. Jag har lite avtappningsslang i PVC (denna på Classe) som är i lite mer passande dimension.

309163_X_2006-06-29_090631_332.jpg

Kan man använda den att lägga i väggen? :-?

(obs elektriker ska koppla in skiten jag ska bara dra slangen i väggen i förväg)

Vet inte om man får men åk förbi en elfirma och se till att få köpa en stum 25 eller 32 mm slang av dem istället så får du rätt matriel för jobbet

Mjo, precis. Men jag behöver bara 50cm så jag har ingen lust att tjacka en hel rulle...

gunne skrev:
Mjo, precis. Men jag behöver bara 50cm så jag har ingen lust att tjacka en hel rulle...

de kan du säkert få av din lokale elektriker.

Det är därför du ska ta en elfirma och inte en återförsäljare. Elfirman använder ju matrial hela tiden så de har alltid stumpar liggande

Psis, blir till att kolla det imorgon. Men ändå, finns det krav på märkning etc när det gäller rör? Har sett att vissa VP-rör har S, FI, N etc tryckt på röret, men vissa har det inte. Viss slang är ju godkänd för ingjutning men annan inte. Måste all slang/rör vara av godkänd typ eller räcker det med att de är icke ledande i beständig plast?

Ingen anning faktiskt, S märkningen är en gammal märkning som inte är aktuell sen vi blev eu medlemmar igentligen. Jag fortsätter att hävda att en riktig "orginal" slang är bäst för jobbet och den sänder rätt budskap till den som ev gör nått i huset i framtiden, dvs här är en elledning

är inte s-märkning aktuell? det trodde då jag iaf....
ce-märkningen däremot är bara blaha blaha...eftersom det inte är någon provning av grejen, det är bara tillverkaren/importören som klistrar på en dekal

C
Kan ha fel då jag inte är elektriker, men jag skulle vilja påstå att det är väsentlig skillnad beroende på om det är en mantlad kabel eller inte som skall rörförläggas.

- En icke-mantlad tråd, tex FK, måste skyddas av ett yttre hölje för att få den extra isolering och det mekaniska skydd som krävs. Här finns det en hel radda med regler som detta hölje måste uppfylla, därav krav på CE-märkning på VP-rör och liknande - de är en del av själva installationen.

- En mantlad kabel däremot har ju detta skydd "inbyggt" i manteln och får ju normalt förläggas lite hur som helst, t.o.m gjutas in som den är eller grävas ner, etc. Vid förläggning av mantlad kabel i rör borde det därför inte ställas några speciella krav på röret. Det är i det fallet inte en del av själva installationen.

Annars instämmer jag med tidigare inlägg om att du skall fixa ett "riktigt" rör.

Jag resonerade precis som cpalm, och jag håller även med om att det är bäst att skaffa ett riktigt rör. Kabeln är så vitt jg förstått godkänd att förlägga inputsad i väggen.

Jag tycker bara att det är kul att veta vilka regler som gäller och varför! Ska ringa några lokala elektriker idag och jaga slang.

Det jag menade var att idag räcker det med CE och därmed märker man oftast bara matrialet med detta. Sen att det innebär en sänkning mot vårt gamla S märke är ju tyvärr en annan sak

Anledningen är att jag då kan dra slangen i förväg och putsa igen hålet. Om jag ska lägga kabeln i väggen måste elektrikern göra den när han installerar centralen vilket gör det mycket svårare att putsa igen på ett snyggt sätt när allt är kopplat i centralen.

Det går ändå inte att byta ut kabeln som den är dragen idag, så det är inte av den anledningen.

Gick förbi tre lokala elektriker men ingen hade nån stump hemma :(

gunne skrev:
Gick förbi tre lokala elektriker men ingen hade nån stump hemma :(
? var du säker på att det var elektriker ;) om ingen inte har en liten stump 25 eller 32mm flex liggande blir man ju fundersam...

Problemet var snarare att de hade allt material i servicebilarna som var ute och flängde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.