Problemet heter pulserande likström som är resultatet när strömmen passerar en likriktare.
Att steglösa handmaskiner är frekvensstyrda är nog mycket ovanligt, i förhållande till PWM eller fasvinkelstyrning.
Att steglösa handmaskiner är frekvensstyrda är nog mycket ovanligt, i förhållande till PWM eller fasvinkelstyrning.
Klippte ut följande om jordfelsbrytare från Schneider i inlägget ovan:
A-klass är den som idag används som standardtyp. Förutom att den känner av fel från växelspänningsnät, löser den även ut då vissa överlagrade DC felströmmar uppträder. Apparater som kan åstadkomma sådana är handhållna bruksföremål, hårfönar, borrmaskiner med hastighetsreglering, datorer etc.
A-klass är den som idag används som standardtyp. Förutom att den känner av fel från växelspänningsnät, löser den även ut då vissa överlagrade DC felströmmar uppträder. Apparater som kan åstadkomma sådana är handhållna bruksföremål, hårfönar, borrmaskiner med hastighetsreglering, datorer etc.
även ut då vissa överlagrade DC felströmmar uppträder. Apparater som kan åstadkomma sådana är handhållna bruksföremål, hårfönar, borrmaskiner med hastighetsreglering, datorer etc.
Detta tyder ju på att gamla jordfelsbrytare EJ fungera för tex vanlig steglös borrmaskin där VISSA ÖVERLAGRADE DC-FELSTRÖMMAR UPPTRÄDER
Har jag fel ?
Detta tyder ju på att gamla jordfelsbrytare EJ fungera för tex vanlig steglös borrmaskin där VISSA ÖVERLAGRADE DC-FELSTRÖMMAR UPPTRÄDER
Har jag fel ?
Nej, du har rätt.
Sedan kan man ju undra hur bra typ A brytarna skyddar.
Antag att jag redan har ett DC-jordfel på +25 mA mellan fas och jord i någon apparat. Sedan kopplar jag in min borrmaskin som har ett jordfel som ger -50 mA mellan min hand och fötterna via hjärtat.
JFBn upplever +25-50= -25 mA och löser inte. Eller??
Sedan kan man ju undra hur bra typ A brytarna skyddar.
Antag att jag redan har ett DC-jordfel på +25 mA mellan fas och jord i någon apparat. Sedan kopplar jag in min borrmaskin som har ett jordfel som ger -50 mA mellan min hand och fötterna via hjärtat.
JFB löser inte ut för likström (DC). Detta gäller både "typ AC" och "typ A".mycke_nu skrev:Sedan kan man ju undra hur bra typ A brytarna skyddar.
Problemet med "typ AC" är att de kanske inte löser ut om det finns en DC-ström
förutom AC-läckströmmen.
"Typ AC" kräver sinusformad felström utan DC-komponent för att garanterat lösa ut.
"Typ A" tillåter att läckströmmen ser ut "hur som helst", men det måste finnas en AC-komponent.
Jag har testat att köra likström genom en JFB av "typ A".
Om man börjar från noll och inte ökar för snabbt så löser JFB inte ut.
Jag testade upp till 2A. Om jag ökade eller minskade strömmen för snabbt så löste den ut.
/Hasse
Redigerat:
OK. JFBn "klampar" väl DC-nivån för att den inte skall påverka mätningen. Antagligen löser den vid pulserande DC.
Bäst att som alltid vara väldigt försiktig och inte förlita sig på isolering eller jordfelsbrytare. Det enda som verkar fungera i alla lägen är en riktigt ordentlig skyddsjordning.
Bäst att som alltid vara väldigt försiktig och inte förlita sig på isolering eller jordfelsbrytare. Det enda som verkar fungera i alla lägen är en riktigt ordentlig skyddsjordning.
Redigerat:
Man kan få en situation ungefär som du beskriver om man har läckströmmar från 2 faser
och sedan tar i den tredje. Om man har 25 mA läckström på två faser så blir även den totala läckströmmen 25 mA, och den kommer att vara i motfas mot den tredje fasen.
Får du 50 mA genom kroppen från den tredje fasen så ser JFB bara 25 mA.
Osannolikt men möjligt.
/Hasse
och sedan tar i den tredje. Om man har 25 mA läckström på två faser så blir även den totala läckströmmen 25 mA, och den kommer att vara i motfas mot den tredje fasen.
Får du 50 mA genom kroppen från den tredje fasen så ser JFB bara 25 mA.
Osannolikt men möjligt.
/Hasse