Eyeball skrev:
här kommer ritningen som jag tänkt, har du några frågor så fråga på!

[bifogad fil]
glöm det jag skrev. så klart tidsreläet måste vara draget. annars går det inte starta nockskruven =)

finns multirelän som e bra

men brummar gör nog inga...

reläna har spänning hela tiden, sen så får den en styrsignal och arbetar efter hur den kommer...
så nu e det ju så att när Q1 släpper så försvinner styrsignalen och då håller den kvar Q2 så länge som man ställt in tiden.

och det kommer vara så även om du trycker på stoppknappen.
men, kanske borde man ha en nödstopp trotts allt, enklast är då att lägga den på manövern, så du bryter hela alltet med en nödstopp. då blir allt spänningslöst när du trycker på den och allt stoppar omedelbart!

Eyeball skrev:
finns multirelän som e bra

men brummar gör nog inga...

reläna har spänning hela tiden, sen så får den en styrsignal och arbetar efter hur den kommer...
så nu e det ju så att när Q1 släpper så försvinner styrsignalen och då håller den kvar Q2 så länge som man ställt in tiden.

och det kommer vara så även om du trycker på stoppknappen.
men, kanske borde man ha en nödstopp trotts allt, enklast är då att lägga den på manövern, så du bryter hela alltet med en nödstopp. då blir allt spänningslöst när du trycker på den och allt stoppar omedelbart!
precis, du har helt rätt. Nu måste jag bara jämföra med den befintliga ritningen och se hur jag ska koppla allt i verkligheten =) sen måste jag räkna ihop vad det här kalaset kan kosta! :S

kelso skrev:
precis, du har helt rätt. Nu måste jag bara jämföra med den befintliga ritningen och se hur jag ska koppla allt i verkligheten =) sen måste jag räkna ihop vad det här kalaset kan kosta! :S
ska inte vara några bekymmer å få ihop det tycker jag...

tänk bara på at du får rätt manöverspänning.
24V e ju att föredra.

å kostar gör det alltid!
men lycka till!

bara att höra av sig om du har några frågor.

Eyeball skrev:
ska inte vara några bekymmer å få ihop det tycker jag...

tänk bara på at du får rätt manöverspänning.
24V e ju att föredra.

å kostar gör det alltid!
men lycka till!

bara att höra av sig om du har några frågor.
okej. men nu har ju styrkretsen 230 och har skåpet klart, i princip. eller pratar du om givarna nu?

okej, e skåpet klart och anpassat för 230V så får du köra resten på det oxå.

Eyeball skrev:
ja det är klart!

Eyeball skrev:
har du några bra tips på givare och gränslägen, behövs hjälprelän om man kör 230givare? nämn märken som du tycker om att arbeta med =)

vad gäller gränslägen så föredrar jag helt klart Telemecanique, finns massa olika utföranden och olika armar man kan montera för att det skall passa just sina behov.
givare har jag tyvärr lite dålig koll på... men finns ju säkert mycket om man letar, frågan e ju bara vad dom kostar! men kanske går att göra nån budgetvariant.

kör du 230 på allt ska det inte behövas några hjälprelän, det är om du ska blanda två olika spänningar som det kan behövas.

tänkte på en sak, skulle du nu ha två luckor öppna så kommer ju inte maskineriet stoppa när ena givaren påverkas, men det kanske inte gör nåt? tänkte om det blir överfullt i nåt fack?
behövs det nån säkerhet för att detta inte ska hända?
ganska lätt fixat tror jag, man får helt enkelt använda sig av fler kontakter i gränslägena isåfall.
bara en tanke.

åhh det är sant. hur fungerar gränslägen med fler kontaker då??

okej jag ska ta entitt med en gång på Telemecanique.

Håller med, Telemecanique serie XCK-J/M är pålitliga grejer i metall.

kelso skrev:
åhh det är sant. hur fungerar gränslägen med fler kontaker då??

okej jag ska ta entitt med en gång på Telemecanique.
blir lite relän som får till tror jag, öppnar man en lucka så måste den bryta bort resten av luckorna.
får nog fundera lite på detta hur man gör det smidigast.

Eyeball skrev:
blir lite relän som får till tror jag, öppnar man en lucka så måste den bryta bort resten av luckorna.
får nog fundera lite på detta hur man gör det smidigast.
Precis, fundera och återkom gärna! =)

hade varit mycket enklare med en PLC!

Eyeball skrev:
hade varit mycket enklare med en PLC!
ja, det är klart. men nu är det inte så :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.