Man brukar kunna plocka bort några "plastklackar" som påverkar en brytare som stoppar i ändlägena, utan "klacka" eller brytare fortsätter motorn att snurra.

Någon som vet hur motorstyrkan är på dessa shuntar?

Ranchn skrev:
Någon som vet hur motorstyrkan är på dessa shuntar?
De brukar vara märkta med max vridmoment. T.ex. min shuntmotor på pannan klarar 10nm = 1kg på 1m hävarm.

Ranchn skrev:
Men orkar den att driva runt en gris, monterad på ett grillspett tro?
Fotografen skrev:
Naturligtvis får man växla ner den lite till, men det är skillnad på 100 och 1500 rpm map drevstorlek...:D;)

Dom här två frågorna är ju ganska centrala för motorvalet, vad behövs egentligen för kraft för att snurra en gris? Om man hänger den balanserat och kullagrat krävs ju nästan inget vridmoment alls men jag gissar att det inte blir så.
Och hur snabbt ska man snurra? Vid normal grillning vänder man ju efter ett par minuter men det är ju samtidigt inte ristat i sten så någon form av justering är nog bra.

Dessutom hänger dom ju ihop. växel för lägre fart och mer kraft.

el_richard skrev:
1 nm är väl när 100 gram lyfts rakt upp?

alltså borde 10 nm = 1 kg lyfts rakt upp.

Letade även på internet och hittade...

[länk]
Näe, Om massan 1 kg lyfts rakt upp vid tyngdaccelrationen 9.81 m/s2 (normal "tyngdkraft") får man kraften 9.81 N, dvs inte Nm.

Har man en hävarm på 1 meter och massan 1 kg blir vridmomentet 1x1x 9.81 = 9.81 Nm.

Hur mycket som krävs för att dra runt en gris beror på hur osymmteriskt massan är fördelad runt rotationsaxeln samt lagerfriktionen.

Ska man vara riktig petig så: tyngdacc. = 9.80665 m/s2

ska en ny motor inhandlas så kanske en vanlig enfas pelletsskruvmotor skulle fungera, jag har inte direkt koll på effekten men jag kan tänka mig att den snurrar ungefär lagom fort

Det går ofta diverse enfas- och trefas-motorer med snäckväxlar på Blocket ;)

snaggletooth skrev:
Ska man vara riktig petig så: tyngdacc. = 9.80665 m/s2
ska man vara petig så är g olika beroende på var man befinner sej, här i norrbotten ligger det över 9,82- det är därför vi är starkare än sörlänningarna:D

Citat från Wikipedia:
"I Sverige varierar tyngdaccelerationen huvudsakligen med latituden från ungefär 9,815 m/s2 i söder till 9,824 m/s2 i norr. "

och jag som trodde det berodde på snöskottningen :)

Det du är ute efter är någon form av synkronmotor. Kan ha lite dåligt startmoment kanske, men det kan man ju hjälpa igång. :)

De finns med väldigt låga varvtal

Förklara gärna närmare...
Vad är en synkronmotor och var hittar jag en sådan?

// R

Marc E skrev:
Det du är ute efter är någon form av synkronmotor. Kan ha lite dåligt startmoment kanske, men det kan man ju hjälpa igång. :)

De finns med väldigt låga varvtal

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.