spocks_beard skrev:
Barnen är snabba och hinner med det mesta när föräldrarna gör annat såsom vardagliga sysslor, så är det.
Det kommer en lysmask och sätter in en JFB för hela el-centralen i samband med badrumsrenoveringen.
Det är väl iofs. en 30ma kanske men ändå.
be han att ta med sig en 2-polig 10mA också, så sätter han båda 2 i samma kapsling och kopplar 30mA till hela huset och 10mA till enbart badrummet, så kan du va någolunda trygg sen.

electrocuted skrev:
be han att ta med sig en 2-polig 10mA också, så sätter han båda 2 i samma kapsling och kopplar 30mA till hela huset och 10mA till enbart badrummet, så kan du va någolunda trygg sen.
Är 10mA JFB snabbare än 30mA? Annars lär ju båda lösa samtidigt om felströmmen överstiger 30mA

snaggletooth skrev:
Är 10mA JFB snabbare än 30mA? Annars lär ju båda lösa samtidigt om felströmmen överstiger 30mA
Nja, man sätter dom aldrig i serie i detta fall utan sektionerar.

pefo skrev:
Nja, man sätter dom aldrig i serie i detta fall utan sektionerar.
Ok, jag uppfattade det som 1 central där 30mA JFB bryter och en 10mA JFB på en enstaka grupp.
(sektionering innebär ju i praktiken en ny parallellkopplad liten central för 10mA JFB, kanske med personskyddsautomater så sparar man ju lite utrymme)

Om felströmarna överstiger märkvärdet ska alla (10 - 500mA) JFB lösa lika snabbt,

snickarboden skrev:
Och nåt säger mig att barn mycket väl kan få för sig att spruta direkt med duschen emot fläkten... bara för att se vad som sker.
Skall vi sen hårddra det så kan de mycket väl öppna duschdörren med och leka med vattnet emot varandra och spruta ner allt i sin omgivning så nej, jag gillar och förstår inte riktigt att man enbart går strikt efter reglerna här.

/Kent
Frågan är bara, vad händer då? Hur långt är avståndet från barnet till fläkten och hur kort behöver avståndet vara för att vattenstrålen ska ge ett farligt överslag? 230V är låg spänning när vi talar överslag och överslagsmåttet i luft ligger på millimetrar. I räddningstjänstsammanhang uppgår skyddavståndet för släckning av spänningsförande anläggning med någorlunda spridd stråle till 3 m för upp till 130 000V! Nu har jag i dagsläget ingen siffra på skyddavstånd för detta exempel, men man kanske borde ta reda på detta innan man spekulerar i om det är så livsfarligt att följa gällande regler ;) Jag är rätt så övertygad om att det finns god marginal här, om man har IP44, jordfelsbrytare ,korrekt installation och ett automatiskt skyddsavstånd.

Snabbreferens, hittade tyvärr ingen bättre på nätet, just nu.
http://www.srv.se/upload/Sirenen/Tidigare Argangar/Sirenen_Nr_02_2005.pdf

Redigerat:
Jag tror det är en viss skillnad i klädsel på badande barn och räddningstjänstens personal samt att det är stor skillnad på olika regler.

Vidare så är IP44 inte avsedd att stå emot en vattenstråle under tryck.
Å andra sidan så lär jfb lösa precis som du säger, så risken är liten speciellt om man installerat en 10 mA jfb för badrummet.
Dock så är jfb ett extra skydd, den ersätter inte felaktiga eller dumma installationer.

Regelverket bygger på normal användning, barn går ofta lite utanför normal användning... T ex så kan en superförbannad unge mycket väl få för sig att använda en hammare för att tända och släcka ljuset i rummet upprepade gånger, detta utan någon tanke på att det kan vara förenat med livsfara då strömbrytaren spricker och spänningsförande delar exponeras.

/Kent

Utan att kunna påstå att jag vet det så tror jag att vi kan lita på att de uppställda reglerna är tillräckliga, även för fallet att någon sprutar meed duschen direkt mot en IP44 klassad pryl, om den är monterad på korrekt avstånd.

Därmot så kanske apparaten inte mår så bra av det.

Tycker att exemplet med räddningstjänsten var intressant. Vad de har för kläder spelar ingen roll om de skall spruta på på ett ställverk med 130Kv. Slår det över så är det kört oavsett vad man har för skydsutrustning (finns iofs. specialutrustning som används vid service på högspänningsledningar utan att bryta strömmen, men det är en lite annan skola).

Redigerat:
Precis, tror risken att få ett överslag tillbaka i duschstrålen är oerhört liten med en så, relativt sett, låg spänning: Strålen är ju inte en sammanhängande enhet, utan en mängd vattendroppar, vars avstånd varierar med trycket och det medför ju att det krävs en tämligen hög spänning för att strömmen ska kunna ta sig fram. En annan sak är ju om barnen vattenbegjuter fläkten och sedan petar på den, men då har ju förhoppningsvis redan JFB löst ut. Skulle nog vara mer orolig för eluttag och strömbrytare som sitter på en betydligt mer petvänlig höjd, om barnen leker så finns väl risken att de duschar även dessa.

Tror man kan anta att de som har stiftat bestämmelserna för skyddsklassing och avstånd för våtrum faktiskt har tänkt igenom det hela, så om man har gjort en korrekt installation så bör risken för personskador vara låg. Dock kanske fläkten får stryka på foten som hempularen säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.