Elektrikern som utfört jobbet menar att det är ok att lägga FK bakom urspårad list där kabeln hamnar mellan golvlist/vägg/golv. Han har lagt dem i en tunn isolerslang.

Andra elektriker jag pratat med hävdar att det inte är ok.

Någon som vet och kan hänvisa till regelverk?

• Färgglada elektriska ledare i en vit isolerslang, hålls av en hand över ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar, delvis i isolerslang, löper bakom golvlist och ut ur ett hål i väggen bredvid ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ifrågasätta ifall isolerslang över FK blir lika med en dubbelisolerad kabel. Isolerslangen ska då ha minst samma egenskaper som motsvarande kabelmantel, men går det att hitta sådana data på slangen? Reglerna säger ingenting mer om detta än att denna tilläggsisolering ska motstå elektriska, termiska och mekaniska påfrestningar, minst 300 V.

Korta sträckor t.ex över ett kabelutlopp ser jag inga problem med att tillverka kabel på detta sätt. Men att dra en sådan bakom golvsockeln runt rummet tycker jag går på tok för långt.

Varför i herrans namn används inte en kabel istället??

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan ifrågasätta ifall isolerslang över FK blir lika med en dubbelisolerad kabel. Isolerslangen ska då ha minst samma egenskaper som motsvarande kabelmantel, men går det att hitta sådana data på slangen? Reglerna säger ingenting mer om detta än att denna tilläggsisolering ska motstå elektriska, termiska och mekaniska påfrestningar, minst 300 V.

Korta sträckor t.ex över ett kabelutlopp ser jag inga problem med att tillverka kabel på detta sätt. Men att dra en sådan bakom golvsockeln runt rummet tycker jag går på tok för långt.

Varför i herrans namn används inte en kabel istället??
Ja säg det. Till en början låg fk löst. Men om det var kabel bakom list? Hade det varit by the book enligt dig?

Kabel bakom golvsockel diskuteras givetvis också ;)
Jag ser inga problem med det, för ingen spikar väl där??

Men det finns eller fanns färdiga golvlister med urfräsning för kabel och med en märklapp att klistra på framsidan. Var den lappen har någon grund i regler vet jag inte. Jag hävdar att det inte finns.

Vi har några gamla trådar i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/listsystem-med-kabelkanal-soekes.192838/
https://www.byggahus.se/forum/threads/eldragning-bakom-golvlist.190422/
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-bakom-golvlist.5112/
https://www.byggahus.se/forum/threads/eklk-bakom-sockel.109564/
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkabel-bakom-taklist.94381/
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-bakom-ihalig-list.173961/

Det är ju lite av en tolkningsfråga hur man bedömer listen... Det är ju ok att dra FK (enkelisolerad) i rör (eller kabelkanal med "fastmonterat" lock) där väl definitionen är att man inte ska kunna komma åt trådarna utan verktyg (eller lite överdrivet våld).
Här kan man ju då ställa frågan om en FK i en kabelstrumpa bakom en list är "åtkomlig" eller inte utan verktyg/våld?

Snyggt är det ju inte, men regelvidrigt...? Nja... säger jag...

S Sebastian Lindberg skrev:
Ja säg det. Till en början låg fk löst. Men om det var kabel bakom list? Hade det varit by the book enligt dig?
Är det kabel är det ju att föredra att spika den ovanpå listen så den är synlig, men en kabel får du lägga var som helst (i princip) så länge kabeltypen tillåts att övertäckas/byggas in.

anders07 anders07 skrev:
Det är ju lite av en tolkningsfråga hur man bedömer listen... Det är ju ok att dra FK (enkelisolerad) i rör (eller kabelkanal med "fastmonterat" lock) där väl definitionen är att man inte ska kunna komma åt trådarna utan verktyg (eller lite överdrivet våld).
Här kan man ju då ställa frågan om en FK i en kabelstrumpa bakom en list är "åtkomlig" eller inte utan verktyg/våld?

Snyggt är det ju inte, men regelvidrigt...? Nja... säger jag...
Men vem avgör detta? Varför råder det inte konsensus? 😂 som lekman blir jag tokig.

Min farhåga gäller vad jag blir ansvarig för vid säljande av lägenheten i framtiden.

anders07 anders07 skrev:
Är det kabel är det ju att föredra att spika den ovanpå listen så den är synlig, men en kabel får du lägga var som helst (i princip) så länge kabeltypen tillåts att övertäckas/byggas in.
Tack!

Men vem avgör detta? Varför råder det inte konsensus? 😂 som lekman blir jag tokig.

Min farhåga gäller vad jag blir ansvarig för vid säljande av lägenheten i framtiden.
Den behörige installatören avgör det... Det finns lagar och förordningar som är mer eller mindre tydliga och lämnar mycket att bli tolkningsfrågor (som just detta fallet) och det ska en behörig installatör kunna svara på.
Dock kan man ju tolka regler på olika sätt och ofta är det ju inte så att man kan säga att det är rätt eller fel, bara bra eller mindre bra.

Jag skulle säga att lösningen är mindre bra, men inte fel...

Kabel (oavsett tråd eller riktig kabel) bakom lister tycker jag alltid är dåligt eftersom någon förr eller senare kommer att spika genom den...

Därför att kabel bakom list är ganska ovanligt. Men det är klockrent godkänt då reglerna beskriver flera olika fall med dolda kablar, i dörrfoder och i urfräsningar etc. Inga problem där.

Problemet är att bedöma risken för genomspikning. Där går meningarna ofta isär lite (edit: som du märker ;)). Man förväntar sig inte dolda kablar bakom lister, åtminstone inte förr. Idag får man vara beredd på det mesta då folk fyller sina väggar med slang kors o tvärs. Här går att argumentera i det oändliga.

Risken för at FK blir åtkomliga ser jag inte är relevant här öht.

Så jag ser återigen inga problemet med detta. Du har en elfirma i ryggen. Det är bara isolerslang över FK långa sträckor som kan uppfattas som otillåtet. Det kan knappast finnas motiv för att inte använda kabel eller FK i flexslang/VP-rör.
För att du ska ställas till svars så ska det ske en olycka. Då får du svaret i domstol ifall kabel bakom golvlisten var en bra ide. Elsäkerhetsverket kommer troligen att kallas som sakkunnig, och de kommer troligen att ställa sig på elfirmans sida. Men här vill du inte hamna, och jag ser heller ingen sådan risk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.