Ja den fungerar om det inte ska vara krontändning. Då måste det vara tre ledare till uttaget i taket.

• Gilla
anomali
  • Laddar…
Vilken lampstickpropp som du ska ha beror helt och hållet på vilken typ av lampa den ska sitta på, och har ingen bäring på att ditt lamputtag är ojordat.

Den stickpropp du länkar till ska endast användas till armaturer/lampor som är dubbelisolerade. Dessa ska vara märkta med symbolen för dubbel isolering:
Symbol för dubbelisolering bestående av en kvadrat inom en annan kvadrat, indikerar att en armatur är dubbelisolerad.

Om din lampa är avsedd att skyddsjordas Symbol för dubbelisolering med två koncentriska kvadrater på en vit bakgrund. så ska du använda en stickpropp som har skyddsjord

Vit lampstickpropp för dubbelisolerade armaturer märkt med symbol för dubbelisolering.

(Hålet är anslutningen för skyddsjord)

Båda dessa stickproppar passar i ditt lamputtag.

Ditt lamputtag tyder på att rummet är isolerat från jord och endast har ojordade vägguttag. Stämmer det?

I så fall kommer inte en lampa avsedd att skyddsjordas att bli ansluten till skyddsjord, men det är precis så det ska vara.

• Gilla
anomali
  • Laddar…
Hej och tack för era svar!

Jag vet tyvärr ingenting om hur elen i huset fungerar då det är min avlidna pappas hus ( + jag vet ingenting om el generellt heller). Jag bara försöker förbereda det inför försäljning och behöver sätta upp lampor inför visningen.

De lampor jag tänkt mig är dessa: https://www.ikea.com/se/sv/p/bjaeresjoe-plafond-vit-70361277/ med dessa ljuskällor: https://www.ikea.com/se/sv/p/ryet-led-ljuskaella-e27-806-lumen-klot-opalvit-10438722/.

Kan inte se någon av de symboler Bo.Siltberg visar... Funkar länkad lamppropp till dessa?

E
A anomali skrev:
Hej och tack för era svar!

Jag vet tyvärr ingenting om hur elen i huset fungerar då det är min avlidna pappas hus ( + jag vet ingenting om el generellt heller). Jag bara försöker förbereda det inför försäljning och behöver sätta upp lampor inför visningen.

De lampor jag tänkt mig är dessa: [länk] med dessa ljuskällor: [länk].

Kan inte se någon av de symboler Bo.Siltberg visar... Funkar länkad lamppropp till dessa?
Ja, det kan du. Men ta hellre en hängande lampa ut monteringssynpunkt om det vara ska hänga där tillfälligt.

• Gilla
anomali
  • Laddar…
Produktinformation på webben är tyvärr usel när det kommer till viktiga saker som hur den ska installeras. Men installationsanvisningen antyder att armaturen är dubbelisolerad. Något annat vore dessutom osannolikt. Så du kan använda denna ojordade stickpropp som du länkar till.

Om du nu ska åka till Ikea och köpa denna armatur kan du ju hjälpa oss alla och skälla lite på dem. Om de nu slutat med att leverera armaturen med stickpropp så måste de vara tydliga med vilken typ av stickpropp som ska användas till var o en av deras armaturer, och det är information ska alla kunna begripa.

• Gilla
anomali och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken lampstickpropp som du ska ha beror helt och hållet på vilken typ av lampa den ska sitta på, och har ingen bäring på att ditt lamputtag är ojordat.

Den stickpropp du länkar till ska endast användas till armaturer/lampor som är dubbelisolerade. Dessa ska vara märkta med symbolen för dubbel isolering:
[bild]

Om din lampa är avsedd att skyddsjordas [bild] så ska du använda en stickpropp som har skyddsjord

[bild]

(Hålet är anslutningen för skyddsjord)

Båda dessa stickproppar passar i ditt lamputtag.

Ditt lamputtag tyder på att rummet är isolerat från jord och endast har ojordade vägguttag. Stämmer det?

I så fall kommer inte en lampa avsedd att skyddsjordas att bli ansluten till skyddsjord, men det är precis så det ska vara.
Hej!
Sitter i samma situation som trådstartaren. Min lampa ser ut att vara avsedda att skyddsjordas, och har tre kablar, samt en ytterligare jord ser det ut som. Hur kopplas de egentligen?

Tack

• Närbild på en hand som håller en kopplingsplint med tre skruvanslutningar och genomskinliga kablar, del av en lampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på handen som håller i en lampa med tre kablar och en extra jordkabel, visande en gul-grön skyddsledare och en elektrisk koppling.
    Skapa konto
Om uttagen i rummet är den gamla ojordade typen så ska heller inte lampan jordas. Förutom jord går det tre ledningar till lampan varav en är gemensam nolla och två är tändtrådar. Tändtrådarna kan läggas samman till ett stift i lampproppen och man saknar den gamla runda typen av lamppropp med tre stift.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om uttagen i rummet är den gamla ojordade typen så ska heller inte lampan jordas. Förutom jord går det tre ledningar till lampan varav en är gemensam nolla och två är tändtrådar. Tändtrådarna kan läggas samman till ett stift i lampproppen och man saknar den gamla runda typen av lamppropp med tre stift.
Tack för svar!
Hm okej. Nu råkar vi ha jordade uttag men ojordat i taket.. Påverkar det?
Mvh

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj! Så får det absolut inte vara! Kanske saknas det riktig jord på flera ställen? Skaffa t.ex. uttagsprovare snarast och testa samt kontakta elektriker. [länk]
Nä, har förstått det. Vi är nyinflyttade, och det är på listan att åtgärdas under vårvintern. Men nu börjar det bli mörkt hemma på eftermiddagarna och kvällarna 🙃

I värsta fall kan det ju vara någon som fuskrenoverat och bara bytt väggutagen till jordade utan att också dra fram en ny jordledning... Normalt går ledningarna från vägguttagen oftast samman i takdosan och så vidare via kopplingsdosa på vägen mot el-centralen och saknas det då jord i lamputtaget i taket är det mycket oroväckande. Är du säker på att lamputtaget ser ut precis som i första inlägget?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
I värsta fall kan det ju vara någon som fuskrenoverat och bara bytt väggutagen till jordade utan att också dra fram en ny jordledning... Normalt går ledningarna från vägguttagen oftast samman i takdosan och så vidare via kopplingsdosa på vägen mot el-centralen och saknas det då jord i lamputtaget i taket är det mycket oroväckande. Är du säker på att lamputtaget ser ut precis som i första inlägget?
Aha.. Ja det är nog inte osannolikt.
Så här ser uttaget ut..

• Ett gammalt, runt vägguttag i taket med tre hål, delvis utsatt för slitage. Väggarna omkring är vita med en mörk skada i närheten.
    Skapa konto
Ja det ser gammalt ut typ 70 år eller ännu äldre. Då kan ledningarna också vara farliga om man rör dem då isoleringen har torkat och faller sönder. När är huset byggt?

K
D Dentrettondekrigaren skrev:
Aha.. Ja det är nog inte osannolikt.
Så här ser uttaget ut..
Ser ut som ett gammalt kronuttag utan jord.
Har ni övervägt en armatur som inte måste jordas till dess att elen setts över?

Vad gäller vägguttagen så skulle ni ju kunna lossa enbart plasten på ett uttag, så borde ni se om det finns jord eller ej (man brukar se den gulgröna ledaren utan att plocka ut uttaget ur dosan). Tar max 5 min.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.