19 558 läst ·
67 svar
20k läst
67 svar
Parallellkoppla vägguttag
Till Demmpa
Tack!
Jag uttryckte mig fel/oklart i 3.
Menade att uppskalningarna är för långa och att plastmanteln är för kort.
Tack!
Jag uttryckte mig fel/oklart i 3.
Menade att uppskalningarna är för långa och att plastmanteln är för kort.
Jag tycker det är svårt att dra några slutsatser kring detta då de enda två bilderna visar "work in progress". På bilderna är tåtarna "löjligt" långa men TS skriver även att han "kortade ner dom ca 15 cm innan jag färdigställde allt". Hur slutresultatet blev vet vi inte mycket om.H Hassel1949 skrev:
Till Alfredo
Vi vet inte allt men jag tycker mina punkter är berättigade då TS och alla läsare behöver förstå att ett till synes enkelt jobb kräver hänsyn till en mängd faktorer de troligen inte alls tar in när dom tar sig an en uppgift som kan orsaka både brand- och personskador.
Svaret på TS fråga är som flera i tråden också framfört:
Förhöjningsram för infällt uttag över B-dosan och koppla allt i dosan med t.ex.wago.
Undvik över koppling. Gör alla förbindningar i dosan med t.ex. wago.
Då blir det överskådligt och lätt att byta uttag för en hempulare,/icke yrkesman
Det är redan trångt och svårjobbat när man använder en 65mm apparadosa till kopplingsdosa.
Vi vet inte allt men jag tycker mina punkter är berättigade då TS och alla läsare behöver förstå att ett till synes enkelt jobb kräver hänsyn till en mängd faktorer de troligen inte alls tar in när dom tar sig an en uppgift som kan orsaka både brand- och personskador.
Svaret på TS fråga är som flera i tråden också framfört:
Förhöjningsram för infällt uttag över B-dosan och koppla allt i dosan med t.ex.wago.
Undvik över koppling. Gör alla förbindningar i dosan med t.ex. wago.
Då blir det överskådligt och lätt att byta uttag för en hempulare,/icke yrkesman
Det är redan trångt och svårjobbat när man använder en 65mm apparadosa till kopplingsdosa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Du har helt rätt i att det finns en hel del att anmärka på och framför allt ifrågasätta för vi ser inte slutresultatet. Dina punkter är bra. Punkt 4 håller jag dock inte med om.
Till Bo S
Tack Bo.
Men vad är det du inte håller med om.
Är det min misstanke/ antagande eller tycker du att det är ok med kabel bakom golvsockel?
Tack Bo.
Men vad är det du inte håller med om.
Är det min misstanke/ antagande eller tycker du att det är ok med kabel bakom golvsockel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Ja. Hur bedömer du risken för att man spikar där?
Dock gäller att välja rätt kabel, typ vilken installationskabel som helst utom EKRK.
Dock gäller att välja rätt kabel, typ vilken installationskabel som helst utom EKRK.
Klicka här för att svara