Hej!
Jag har fått ärva en Electrolux Ankarsrum N.4 á 400W från en äldre släkting. Maskinen går som tåget efter en lagning genom 3D-print av en uttorkad plastbit föregående år. Det enda jag saknar är möjligheten att reglera hastigheten på maskinen.
Jag har försökt luska i om det är en DC eller AC motor men inte hittat pålitliga svar.
Min ursprungliga tanke är att man kan transformera ned spänningen till motorn för att på så vis uppnå en lägre hastighet på motorn? Eller är det bara en PWM som saknas kanske?
Jag har fått ärva en Electrolux Ankarsrum N.4 á 400W från en äldre släkting. Maskinen går som tåget efter en lagning genom 3D-print av en uttorkad plastbit föregående år. Det enda jag saknar är möjligheten att reglera hastigheten på maskinen.
Jag har försökt luska i om det är en DC eller AC motor men inte hittat pålitliga svar.
Min ursprungliga tanke är att man kan transformera ned spänningen till motorn för att på så vis uppnå en lägre hastighet på motorn? Eller är det bara en PWM som saknas kanske?
Det stämmer. Den drivs ju trots allt av växelström här. Det är den motortyp som används i den absoluta merparten av hushållsmaskiner. Det går att använda varvtalsstyrningen från en gammal borrmaskin till exempel.J Jonas928 skrev:
Ahaa, det förklarar ju ett och annat om det är en allströmsmotor. Då behöver jag en varvtalsstyrare, alt. en "frekvensare"? Vidare behöver jag antagligen veta motorströmmen samt varvtalet, ideer på hur jag finner de uppgifterna?
En frekvensomriktare används till rena växelströmsmotorer. Alltså asynkronmotorer eller synkronmotorer. En seriemotor som du har kan regleras med mycket enklare medel än så. Du kan reglera den utan återkoppling och det enda du behöver veta motorströmmen för är för att kunna hitta en motorstyrning som tål strömmen. Leta efter en motordimmer. Eller prova med en dimmer för glödljus som klarar mer än 400W.HammarErik skrev:
Klicka här för att svara