Har en massa vägguttag i garaget men inget på utsidan. En tanke jag hade var att bara plocka ned ett uttag, borra mig ut och sätta upp ett nytt utvändigt. Men kablarna behöver förlängas ca 30 cm. Hur går man tillväga så vatten inte gör att JFB löser ut?
 
Borra snett nedåt-utåt, sätt kopplingsdosa på insidan där skarv till kabeln som går ut utförs, på utsidan bör kabeln gå nedåt eller så ska det göras "droppnäsa", i uttaget ute så går du in med kabeln i bakkant (sätta uttaget för hålet i väggen) eller underifrån.
 
  • Gilla
Fixarjon
  • Laddar…
Man bör om möjligt sätta uttaget skyddat från regn. Nära under ett taköverhäng till exempel. Men det är också en bra idé att lägga utomhusuttag på en egen grupp som skyddas av en egen jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Först och främst ska du ha ett uttag med rätt IP-klass. Ett som är gjort för utomhusbruk, utan skydd av tak. Att man borrar snett neråt, är för att undvika vattenskador i väggen.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man bör om möjligt sätta uttaget skyddat från regn. Nära under ett taköverhäng till exempel. Men det är också en bra idé att lägga utomhusuttag på en egen grupp som skyddas av en egen jordfelsbrytare.
Då det handlar om ett garage kan jag tycka att det blir lite överkurs med en separat jfb för uttaget utomhus, förutsatt att garaget har en egen jfb. Men annars är det ett bra tips.

Jag hade behållt uttaget på insidan, lossat det och bakom det borrat mig ut genom väggen, för att sedan nyttja det gamla uttaget som skarvpunkt.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.