Tänkte använda forumets kollektiva visdom för att lista ut hur nedanstående är kopplat.

Jag har två strömbrytare högst upp och en längst ned i min trapp.

Vänster knapp uppe ser ut så här.
2025-01-02 10.47.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart och blå tråd går till en LED-transformator som f.n. inte används.
Två strömbrytare på en vägg med exponerade elkablar och en transformator stickande ut från ett hål under brytarna.
Skapa konto

Höger knapp uppe styr taklampan och min plan är att sätta en Shelly 1 Plus bakom den. Så här är den kopplad.
Elektrisk strömbrytare med flera kablar anslutna, inklusive gul, svart, blå och brun, kopplade till en LED-transformator i en vit dosa.
Skapa konto

Och så här ser det ut i dosan:
Bilden visar en elinstallation med öppnad dosa och kablage i olika färger (svart, blå, gul och brun) samt synlig strömbrytare.
Skapa konto

Jag förstår inte riktigt hur detta är kopplat.

1. Jag antar att vänster brytare uppe är trappkopplad med brytaren vid botten av trappen, men det känns konstigt att brun och gul tråd då försvinner uppåt genom högra dosan.
2. Höger brytare uppe styr alltså taklampan och det känns då konstigt att höger brytares gula tråd (tändtråd, antar jag) försvinner nedåt i dosan. Den bruna tråden i höger dosa går också nedåt och vart den tar vägen vet jag inte.
3. Är det ens möjligt att använda en Shelly 1 Plus i denna setup?

Kanske är mina tankar ovan helt fel, men jag vill i vart fall försöka förstå innan jag ringer en elektriker. Tacksam om jag kan få lite guidning.

Din tredje fråga är enklast att besvara: Det går bra, inga problem. Jag antar att ´pucken ska styra taklampan?

Det finns lite att reda ut, inte bara rörens förläggning utan även varför du har två tändtrådar på brytaren. Det är visserligen en kronbrytare, men med en vippa.

Att stutsen som mellantrådarna pekar uppåt tycker jag är naturligt. Man brukar dra rören längst taket, som här går nedåt till undervåningen. Men jag ser ju inte din planlösning så det är meningslöst att gissa.

Du kan stoppa i en tunn dragfjäder lite försiktig och försöka lyssna var rören tar vägen. Det är inte omöjligt att stutsen som pekar nedåt går till en rör som gör en U-böj uppåt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din tredje fråga är enklast att besvara: Det går bra, inga problem. Jag antar att ´pucken ska styra taklampan?

Det finns lite att reda ut, inte bara rörens förläggning utan även varför du har två tändtrådar på brytaren. Det är visserligen en kronbrytare, men med en vippa.

Att stutsen som mellantrådarna pekar uppåt tycker jag är naturligt. Man brukar dra rören längst taket, som här går nedåt till undervåningen. Men jag ser ju inte din planlösning så det är meningslöst att gissa.

Du kan stoppa i en tunn dragfjäder lite försiktig och försöka lyssna var rören tar vägen. Det är inte omöjligt att stutsen som pekar nedåt går till en rör som gör en U-böj uppåt.
Tusen tack för svar.

Jag var också fundersam på varför det är två tändtrådar på höger brytare trots att den bara har 1 vippa.

Jag börjar forska lite i vart dragningarna tar vägen... Stay tuned 😊

lebaguette lebaguette skrev:
Tusen tack för svar.

Jag var också fundersam på varför det är två tändtrådar på höger brytare trots att den bara har 1 vippa.

Jag börjar forska lite i vart dragningarna tar vägen... Stay tuned 😊

Röret som går uppåt i högra dosan, och som alltså innehåller en gul och en brun tråd från den vänstra brytaren, verkar vara böjt åt vänster och går tillbaka mot början av trappen (möjligen ut på kallvinden och därefter ned). Trappkopplad med brytaren vid botten av trappen verkar väldigt sannolikt.

Röret som går nedåt i högra dosan är så trångt att jag inte får ned någon dragfjäder för att undersöka det.

Vad gäller den (bruna) extra tändtråden i den högra brytaren verkar den gå till ett vägguttag för en fönsterlampa. Det är alltså två olika uttag som strömsätts via höger brytare, men av någon anledning har föregående ägare valt att styra dem med bara 1 vippa.

Förresten är svaret på din fråga om Shellyn ska styra taklampan, ja.

Hjälper detta oss något...?

Jag ser ut inte av dina bilder vad vänster och höger är, men du säger altså att vänster är mot trappen. Det låter ju logiskt.

Det andra röret som kommer nedifrån i högra dosan behöver vi inte bry oss om mer. Det verkar som om matningen kommer den vägen, så röret går kanske till en (tak)dosa på undervåningen.

Pucken behöver fas, nolla, styrtråd och tändtråd. Allt detta ser ut att finnas i högra dosan.

Svart som kommer nedifrån är fas, det kan man säga säkert.

Blå som kommer nerifrån är nästan lika säkert en nolla, som kopplats till drivdonet som hänger från ett hål i väggen.

Blå som går uppåt är bortkopplad. Vet inte om vi behöver bry oss om det. Annars behöver du ta reda på ifall det ska vara en nolla, var den tar vägen och ifall vi behöver koppla in den.

Gul är tändtråden, från pucken till lampan.

Styrtråden till pucken får du ifrån strömbrytaren.

Om du byter till en strömbrytare med dubbla vippor kan du styra pucken och vägguttaget separat. Pucken vill kanske ha en fjäder under sin vippa?

Jag ser ut inte av dina bilder vad vänster och höger är, men du säger altså att vänster är mot trappen. Det låter ju logiskt.

Det andra röret som kommer nedifrån i högra dosan behöver vi inte bry oss om mer. Det verkar som om matningen kommer den vägen, så röret går kanske till en (tak)dosa på undervåningen.

Pucken behöver fas, nolla, styrtråd och tändtråd. Allt detta ser ut att finnas i högra dosan.

Svart som kommer nedifrån är fas, det kan man säga säkert.

Blå som kommer nerifrån är nästan lika säkert en nolla, som kopplats till drivdonet som hänger från ett hål i väggen.

Blå som går uppåt är bortkopplad. Vet inte om vi behöver bry oss om det. Annars behöver du ta reda på ifall det ska vara en nolla, var den tar vägen och ifall vi behöver koppla in den.

Gul är tändtråden, från pucken till lampan.

Styrtråden till pucken får du ifrån strömbrytaren.

Om du byter till en strömbrytare med dubbla vippor kan du styra pucken och vägguttaget separat. Pucken vill kanske ha en fjäder under sin vippa?
Det låter bra, tack igen! Jag ska laborera lite imorgon. Det är ett problem att barnen har jullov och är så beroende av ström på övervåningen. Får väl köra ut dem i snön en stund imorgon :D

Återkommer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.