M
MickeTh: Kan hålla med om att undvika moderna material så långt som möjligt. Har hållit på med att renovera vårt lilla kök på vårt sommartorp. bl.a. isolerat med lin. Enligt uppgift ska de vara en timring från mitten av 1800talet som flyttats på slutet av 40-talet. Men är allt var bortrivet ser vi att man troligtvis försökt modifiera timringen vid uppsättning. En av innerväggarna.
2 svar · 5,6k läst
·
pjapen
pjapen: alltid tandspackel, fog lägger du efter när fästmassan härdat
4 svar · 4,6k läst
·
R
rävlyan: ;);) Ser bra ut , 98 % av alla mejslar är koniska i nosen och slinter ut när det ska dras hårt dessa har en nos som är plan hela vägen in , går att dra hårt med och slinter inte
1 svar · 2,2k läst
·
Bödde
Bödde: Tack för era svar!
3 svar · 7,0k läst
P
Per i Hamrånge: [citat] Det är nog inget fel på din målningsteknik. Det är trät i dörren som har torkat och spruckit. Kanske mycket solljus på den? Jag vet inte vad rubinol är. Lite tveksamt om man ska spackla det där alls. Nästa sommar kanske är fuktig, och då syns inte sprickorna längre. Personligen hade jag hängt av dörrarna lagt dem vågrätt och fyllt sprickorna med linoljefärg. Kanske inte
3 svar · 4,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det var ganska likt mitt, som jag hittade på stallvinden för ganska precis fyra år sedan: [bild]
3 svar · 1,4k läst
·
JOHGUN
JOHGUN: Renoverar ett gammalt torp med tillhörande lada, uthus mm mm. Takstolar, stockar och balkar är av gammalt slag och jag har svårt att tänka nya moderna och rektangulära dito som ersättning för trasiga. Jag finns på Tjörn. Någon som känner till var jag kan få tag på gamla eller nytillverkade sådana att använda. [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 3,2k läst
·
Carro_D
Carro_D: Uppdatering efter en superkall vinter: jag är inte besviken att vi fick lov att ta insatsrör. Det blir varmt och gött i hemmet och när man har eldat i några timmar finns det fortfarande eftervärme från muren och kassetten. Även om skiljeväggarna inte varit dålig hade glidgjutning inte gått. Våra kanaler tog alla möjliga svängar, delade sig mitt i skorstenen och det var totalstopp av
10 svar · 7,2k läst
H
heimlaga: Det avlånga hålet ser ut att vara en ventilationsglugg, Det runda hålet ser ut att vara inknutningen för kroppåsen som vid något tillfälle har blivit borttagen. Taket ser inte särskilt tätt ut kring skorstenen så där måste du få det tätt så det inte regnar in. Annars tycker jag att hela vinden ser ut att vara för låg för att gå att använda som en vettig övervåning. Man
2 svar · 1,7k läst
·
J
JonteP83: Så blev fönstret färdigt till sist: [bild] ...och utvändigt: [bild]
14 svar · 8,9k läst
·
C
ChrSal85: [citat] Tack för snabb svar. Har försökt hitta bilder på hur de sett ut, hade ju varit kul att kunna återskapa, använda dessa järn..
2 svar · 3,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Oljehärdad masonit tål att färgen är dålig, men det ser kanske inte så vackert ut. Tror att problemet med dina dörrar är mer att spik/skruv inte har fäst tillräckligt bra i dörrens virke, eller att de varit för korta eller suttit för få, så att masoniten har kunnat krulla upp sig. Plus då att du nog borde ha målat om dem lite tidigare. :) Men det är just detta som många av oss
12 svar · 5,4k läst
·
S
Solskensbonden: Hej! Vi har ett hus från 1880 ( typiskt rött större torp) som vi för några år sedan byggde en utbyggnad till (arkitektritad såklart) som innefattade ny större ingång/hall samt trapphus till övervåningen. Vi är väldigt nöjda med hur det blev men som grund har vi lecablock. Gamla grunden är krypgrund typ stora oregelbundna huggna bohusgranitblock. Jag vill inte rappa lecablocken utan
0 svar · 1,5k läst
Stefan N
Stefan N: Det är bara fylla upp så det precis blir fyllt, det sista tar du med lite vanligt väggspackel sen.
3 svar · 948 läst
·
M
-MH-: https://www.leifarvidsson.se/beslag/fonsterbeslag/stormhaspar De hade fakttiskt varmförxinakt där. Håller de i 20 år då tror ni?
7 svar · 3,2k läst
·
R
Ronnie Lindholm: hej, Hoppas det finns kunnigt folk som vill ge tips. Vi håller på att göra iordning rummet vid balkongen i vårt hus byggt 1930. Har ett charmig skåp byggt in i krypvinden. [bild] När vi rev det ”foder” som satt, målad tunn spånskiva, fann vi fint trä under. [bild] Skulle vilja få fram detta igen vid renoveringen. Frågan är hur man ska få det snyggt runt om skåpet. Vi sätter
0 svar · 1,5k läst
·
P
Per i Hamrånge: Inte mycket att göra åt nu. Måla hela ytan.
4 svar · 1,2k läst
·
C
Camlin: Går det an å jekke opp lekestua slik at den får enda litt mer luftsirkulasjon under? Det hjelper også å holde busker og kratt nær lekestua nede slik at lufta skiftes ut enklere.
3 svar · 6,0k läst
·
nimhed
nimhed: Ulla skoog är en favorit. Inte lyssnat ännu, men det känns som om det inte kan bli fel.
1 svar · 1,5k läst
A
A-Man_08: Prova rostätare tex. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilreparation-och-farg/rostskydd/rostatare-504764/
3 svar · 1,2k läst
·
FreQa
FreQa: Troligtvis bara krackelerat, kan du bidra med foto? Målaren kan ha målat med linoljefärg men av sämre kvalitet. Tycker själv att linoljefärg är bäst, framförallt för jag har ett gammalt hus där det passar, men även för att färgen håller länge både i burken och uppmålat. Luktar dessutom gott!
3 svar · 4,5k läst
T
tompaah7503: Oj, det var ju klart intressant. Vi är ganska byggnadsvårdstalibaniska men denna gavel har ett stort 60-talsfönster som det inte känns särskilt hädande att klä med plastfilm. Ska definitivt kolla upp, tack för tipset!
10 svar · 4,7k läst
·
L
Lilllen: Frågade en som säljer virke idag, och han var inte säker, men trodde det var furupanel. Någon mer som har en gissning? Är det ändå en blandning? Kan jag göra något test av något slag? Ytterligare info i sammanhanget är att bräder runt fönster och dörr, kändes annorlunda när jag hyvlade bort färgen. Dessa är även hårdare än panelen. Det är lättare att göra märke i panelen
5 svar · 3,7k läst
·
C
ChrSal85: Nu har vi börjat på huset lite lätt. Började med att ta bort de plastmattor och heltäckningsmattor som fanns. Så här såg de ut under.. [bild] [bild] [bild] sen en fråga till dem som är experter på vedspisen i kök, det har ju suttit någon form av vedspis i köket men såhär såg de ut bakom elspisen och skåpet som stod där idag. Någon som känner förklara för mig hur det har
79 svar · 10,8k läst
·
A
alfredsama: liten mer fakta och bakgrund behövs nog. vart är är bilden tagen, hur länge har de varit där, varför uppstod den ?
2 svar · 865 läst
·
T
tomjoh: Tack för tipsen, jag har ändrat i planeringen så att det funkar med en utåtgående också, blir lättare att hitta en gammal dörr då.
5 svar · 2,8k läst
H
heimlaga: Om huset är välbyggt med ordentlig stomme på ordentlig grund går det säkert att renovera. Annars kan det vara värre. Vi behöver som sagt mera fakta
2 svar · 1,0k läst
R
RBOS: [citat] Kommer snart
2 svar · 1,1k läst
O
Otsef: [bild] Jag har en gammal lada där en vägg är i lite sämre skick och skulle behöva ordna till den. Någon som vet vad det är för bruk som använts på bilden och blandats med sinnersten. Vad ska jag använda för bruk för att på bästa sätt laga den. Hur går man tillväga?
0 svar · 3,1k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Ni har ju jättefint. Möjligt att det ser lite kalt ut, men det löser ni med blommor krukor gungstol hinkar vattenkannor lampor mer blommor låt fantasin flöda med kul attribut runt huset.
9 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.