Hej alla!

Jag har lyckan av att vara ny ägare till en sekelskiftes våning i centrala Berlin. Lägenheten är mycket stor och behöver mycket omvårdnad. Vi har tänkt att börja med golven.

Sekelskiftesvåning med original fiskbensparkett i behov av renovering, vita dörrar och stuckaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ca 140kvm original fiskbensparkett i flera rum som skall lagas, slipas och sedan behandlas.

Här kommer lite fler bilder.

Gammal lägenhet med original fiskbensparkett och vita dörrar, behov av renovering.
Skapa konto

Vy genom en dörröppning av ett rum med fiskbensparkett i en sekelskifteslägenhet.
Skapa konto

Överlag är tillståndet på golvet ganska god, men jag har många bräder som behöver lagas och det är en del glapp mellan många rader. Hur lagar jag detta bäst? Golvet knarrar en del också

Original fiskbensparkett med synliga slitage och glapp behöver renovering.
Skapa konto

Skadad fiskbensparkett med synligt glapp och trasig bräda i behov av reparation.
Skapa konto

Sedan är det en gång som är så dålig så att jag tänker ta bort parketten och lägga klinkers istället. Detta gör att jag har ett reservlager av bitar att ta av.

Original fiskbensparkett som behöver underhåll med synliga skador och glapp mellan träbrädorna.
Skapa konto

Jag bifogar även bild på vad vi vill försöka åstadkomma när golvet är färdig. tanken är intialt att slipa, olja(med vitt pigment) samt lacka(matt). Låter det rimligt?

Ljust vardagsrum med vitpigmenterad fiskbensparkett, minimalistiska möbler och dekorativa blommor.
Skapa konto

Jag och min fru är amatörer när det gäller renovering, men vi har lite erfarenheten sedan tidigare. Då har det mest handlat om nyare bostäder där vi lagt nytt golv, nya lister etc. Den här gången vill vi bevara så mycket som möjligt av det gamla. Allt kan vi säkert inte behålla, men målet är att renovera och behålla lister och innedörrar t ex.

Jag behöver råd och hjälp från någon som har erfarenhet av liknande projekt. Jag kommer att ställa många dumma frågor i tråden. Här kommer den första:

Är det någon som vet vilket träslag parketten är?

Vi är som sagt glada amatörer, men vi vill gärna göra så mycket av arbetet själva så vi lär oss!

Stort tack på förhand!

RH

Grattis till lägenheten!

Jag gissar att det är Ek.

Kan tyvärr inget om parkett, men vilken häftig lägenhet det kommer bli. Precis som du säger så ska ni spara så mycket ni kan av lister mm. som är tidstypiska :)

tack! Jag tror också att det är ek!

Hur blev det? Bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.