J
Hus från 1909. Sen 20-30-talet (gissar jag) har det varit 2 kök, ett uppe och ett nere. Nu har vi rivit bort övre köket och det verkar stått en vedspis där. Troligen där det från början stått en kakelugn. Murstocken är ändrad i omgångar. Väggen var rätt sargad och skadad då man reglat ut och spikat skivor som man fäst skåp i. Nu upptäckte jag att imkanalen från nedre köket troligen gått i en bula under vedspis som jag gissar man ville få bort när elspis installerades. Därav hade man bara putsat ett tunt skal för imkanalen. Ingången för vedspisen ser ut vara igenputsat med ganska mjukt fint puts, kan vara gipsputs. Alla kakelugnar är borta. Skulle gärna i en framtid få upp fler eldstäder. Murstocken är som ett gigantiskt H som går upp en en enda yttre skortsten. Det har troligen kunnat sitta 5 eldstäder per våning. fyra "hörnrum" och en "mittre" eldstad. Plus imkanal i kök. Det stora H-et utgör vägg i nästan alla rum och är målat och tapetserat. Jag putslagar murstocken med kalkputs i "gamla övre kök" som ska bli vanligt rum. Alla andra ytor inomhus är reveterade, dvs det är stående plank med vassmatta och puts på väggar och tak.

1) Kan jag bara mura upp en ny skiljevägg in mot rummet, 1 tegelsten tjock, för att ersätta den tunna putsvägg som inte alls kan vara rätt på en imkanal? Typ av murbruk man bör använda? Kan jag ta vilket tegel som helst, har en jättehög som låg travad under en presenning på tomten. Eller ska jag köpa nåt speciellt tegel?

2) Måste jag putsa med kalkputs till perfekt resultat eller kan man sandspackla med vanligt spackel även på murstocken. Om jag skulle vilja upp med en kamin eller kakelugn, ska jag just bakom ugnen undvika spackel och modern färg?

3) Kan jag måla med linoljeemulusionsfärg direkt på putsen i det som blir bakom en eventuell kaminkakelugn? Men sandspackla och tapetsera resten av den putsade väggen (som består både av murstock och reveterad trävägg?

4) tål gipsputs värme, eller ska jag safea och hugga bort all puts som täcker den tidigare ingången till vedspisen och "Börja om" med mura med tegel och putsa med kalkputs (känns mest rätt).

Intressant fråga som kanske inte är helt enkel att besvara.
1) När jag kollar i BABS 1960 (= 1960 års byggnorm) som känns mer relevant än att försöka hitta motsvarande i dagens pratiga BBR, så står det bland annat att imkanaler av tegel bör muras med kalkcementbruk i förband med liggande stenar. De behöver däremot inte vara så tjocka som halvsten (dock minst 2 cm). Att de bör muras i förband talar egentligen emot din lösning, men jag antar att det kan kompenseras med noggrannhet på en begränsad sträcka. Om det är murtegel (dvs inte fasadtegel) som du har liggande måste du rimligen kunna använda det.
2) Är jag inte kompetent att svara på annat än att jag tycker att du bör undvika spackel och moderna färger.
3) Vanlig linoljefärg fungerar utmäskt direkt på puts.
4) Generellt tål gips värme. Sedan finns det många sorters gips med rätt olika egenskaper.Det står hur mycket som helst om gips i Handboken Bygg Band II Kapitel 225.

J
J justusandersson skrev:
...Att de bör muras i förband talar egentligen emot din lösning, men jag antar att det kan kompenseras med noggrannhet på en begränsad sträcka...
Tack...

"Hålet" är ca 1dm brett och 3dm högt vad jag kan bedöma, inne i hörnet på murstocken. Murstocken har som "vingar" som bara är kanske 2dm tjocka, så jag gissar att även motgående sida på kanalen är tunn, max en sten bred, men man ser stenarna för på väggen bakom finns heller ingen kakelugn kvar. Man kunde ju tänka de gjort samma grej här. Så det blir inte många stenar. Men vill ju inte bygga inåt då stort flöde är av godo för köksfläkten...

Nästa grej är ju att försöka säkra man inte gjort samma sak på andra delar av murstocken...
Hur man kollar rökgångarna som helhet vet jag inte, kanske har moderna sotare en inspektionskamera.... Jag har en billig en på USB kabel, men jag tror inte jag själv varken kan hala ned den eller tolka bilden bra nog...

Sotare och ventiationskonsulter är nog de som kan mest om detta. Insatsrör brukar vara lösningen när det gäller gamla rökkanaler. Det är möjligt att det gäller för imkanaler också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.