Vi håller på att renovera ett 50-tals hus där köket är original och är fundersamma på vilket träslag handtagen i är gjorda av. Handtaget är nött och slipat. På ena bilden ser man också kantlisten på bänkskivan som kanske är i samma material. Någon som har tror sig veta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jättesvårt att säga med säkerhet. Typiskt 50-tal med Perstorpsskivan, design Sigvard Bernadotte. Jag skulle gissa på björk. Det saknar den teckning som bok eller ek har. Jag tror det var ovanligt med fur.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
I KF:s Hus och trädgård från 1960 står det "Bekväma lådhandtag av rödbok." 
Kom på i efterhand att om träslaget ser ut som skivan på bakbordet, om ni har ett sådant i original, så är det definitivt rödbok.
Kom på i efterhand att om träslaget ser ut som skivan på bakbordet, om ni har ett sådant i original, så är det definitivt rödbok.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De är säkert betsade. Bästa bildvinkeln är nog från sidan så man kan få se eventuella årsringar. Något annat än bok och björk kan det nog inte vara.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag har stirrat på andra bilden med läsglasögonen på och kan inte se några tydliga märgstrålar (små längsgående streck) som det brukar vara på rödbok, precis som justusandersson påpekade i #2. Jag håller med om att det ser mer ut som björk.
Klicka här för att svara