Vi håller på att renovera ett 50-tals hus där köket är original och är fundersamma på vilket träslag handtagen i är gjorda av. Handtaget är nött och slipat. På ena bilden ser man också kantlisten på bänkskivan som kanske är i samma material. Någon som har tror sig veta?

• Nött trähandtag från ett 50-tals kök, hållet av en hand mot brun skåpsdörr, möjlig kantlist synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nött trähandtag från 50-tals kök bredvid en kantlist på bänkskiva som kan vara av samma material.
    Skapa konto
Jättesvårt att säga med säkerhet. Typiskt 50-tal med Perstorpsskivan, design Sigvard Bernadotte. Jag skulle gissa på björk. Det saknar den teckning som bok eller ek har. Jag tror det var ovanligt med fur.

Björk var ett oväntat svar, men det kanske är betsat? Hur gör man för att ta reda på svaret?

Gammelnörden
I KF:s Hus och trädgård från 1960 står det "Bekväma lådhandtag av rödbok." :)

Kom på i efterhand att om träslaget ser ut som skivan på bakbordet, om ni har ett sådant i original, så är det definitivt rödbok.

Redigerat:
De är säkert betsade. Bästa bildvinkeln är nog från sidan så man kan få se eventuella årsringar. Något annat än bok och björk kan det nog inte vara.

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har stirrat på andra bilden med läsglasögonen på och kan inte se några tydliga märgstrålar (små längsgående streck) som det brukar vara på rödbok, precis som justusandersson påpekade i #2. Jag håller med om att det ser mer ut som björk.

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
I KF:s Hus och trädgård från 1960 står det "Bekväma lådhandtag av rödbok." :)

Kom på i efterhand att om träslaget ser ut som skivan på bakbordet, om ni har ett sådant i original, så är det definitivt rödbok.
Har du någon bild eller nått från KFs hus och trädgård?

Gammelnörden
Svartvit bild av vintage köksskåp och garderobsritningar samt beskrivande text för olika modeller.
Skapa konto
Sida ur katalog visar olika modeller av köksskåp och bänkskåp med beskrivande text och artikelnummer.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.