S Stefan1972 skrev:
Överdriv ingenting, Tänk på att det är ett gammalt hus och i sådana hittar man ganska ofta små angrepp här och var och kanske från när de suttit i andra hus till och med.
Dylika hus är så överdrivet dimensionerade så lite fnös här och där oftast inte spelar nån roll för nån hållfasthet. Okej om hela bärlinor är mjöliga och väggar riskera att tippa men så illa verkar det inte vara här.......
Oftast så snyggar man bara till och lappar i om det behövs.

Anticimex kommer på måndag. Får ta det där ifrån sen.

Husbock lämnar ovala hål på typ 5-8mm efter sig. Husbockskador hittar man dessutom oftast i takstolar.

Då har du inte varit i det gamla hus som är kärnan i mitt nuvarane om- och tillbyggda. Flyhålen ser man oftast i ytterpanelen. Frilagda stolpar och bjälkar ser ut som avgnagda ben, ungefär som på bilden. Men Anticimex kan detta, för övrigt det enda de kan...

Ö öringen skrev:
Husbock lämnar ovala hål på typ 5-8mm efter sig. Husbockskador hittar man dessutom oftast i takstolar.

Som tur är så ser takstolarna ok ut. Ska undersöka mer under helgen.

J justusandersson skrev:
Men Anticimex kan detta, för övrigt det enda de kan...
Så tänker jag med. Men har ev två som kan äldre hus som kommer hit och kollar med.

Att köpa stockar på den lokala sågen var ju inte så värst dyrt heller. Själva jobbet med bytet behöver jag nog dock hjälp med.

Jeg følger gjerne med her. Vi kjøpte sommerhus i fjor og der er det mange spor etter stripet borebille i tømmerkassa. Tømmerkassa ble flyttet ca 1917, Naboen har renovert et lignende hus og hans så visst mye verre ut. Vi starter snart med riving av platevegger for å kunne sjekke hele stammen. Akkurat nå bekjemper vi maur som bor i veggen. Håpet er at de bare bor på den ene plassen og ikke velter ut når vi begynner å rive andre steder. Da blir jeg å få mareritt i år fremover. Jeg tåler det meste av småkryp, men maur er jeg virkelig ikke særlig glad i.

Jeg har bestilt en bygningsvernkonsulent som skal komme å se på husene vi har kjøpt. Kanskje du kan få hjelp av en? Han vi har bestilt jobber i et privat firma som også renoverer gamle hus.

C Camlin skrev:
Jeg følger gjerne med her. Vi kjøpte sommerhus i fjor og der er det mange spor etter stripet borebille i tømmerkassa. Tømmerkassa ble flyttet ca 1917, Naboen har renovert et lignende hus og hans så visst mye verre ut. Vi starter snart med riving av platevegger for å kunne sjekke hele stammen. Akkurat nå bekjemper vi maur som bor i veggen. Håpet er at de bare bor på den ene plassen og ikke velter ut når vi begynner å rive andre steder. Da blir jeg å få mareritt i år fremover. Jeg tåler det meste av småkryp, men maur er jeg virkelig ikke særlig glad i.

Jeg har bestilt en bygningsvernkonsulent som skal komme å se på husene vi har kjøpt. Kanskje du kan få hjelp av en? Han vi har bestilt jobber i et privat firma som også renoverer gamle hus.

Myror är inget man vill ha heller. Hoppas de inte har expanderat allt för mycket.

Ja, jag funderar på att söka upp en konsulent som jobbar med detta. Får se om jag får hjälp innan. Har hört mig för och kanske kan få råd av ett par äldre byggare.

Hade myror i taket på landstället som hade ätit sig igenom ordentligt så vi fick in vatten i kåken, riktigt otrevligt. Myror är bra men inte i taket.

Det fina med gammaldags trähus är att alla delar går att byta och råmaterialet växer i skogen. Om hästmyrorna och trämaskarna har ätit för mycket så kan man helt enkelt byta några stockar. Det är en del arbete men ingen katastrof.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
"Dum fråga. Tips på hur man får tag i de som besitter denna kunskap om gamla hus?"

Finns inga dumma frågor.
Pröva att sök på byggnadsvård.

Oldboy Oldboy skrev:
"Dum fråga. Tips på hur man får tag i de som besitter denna kunskap om gamla hus?"

Finns inga dumma frågor.
Pröva att sök på byggnadsvård.

Haha lyckades fundera ut det för nån timme sen. Finns ett par här i krokarna!

Det blir ett par meter hammarband och ev några reglar som byts/kompleteras.

Anticimex sa att det var strimmig trägnagare och att jag bör använda träskyddsmedel. Jag skulle till och med kunna använda spillolja till träet i källaren.

I källaren finns med lite hål. Men inte så att ens jag blir vidare orolig för aktuell status.

Redigerat:
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Nytt möter gammalt.

• Äldre träbjälkar bredvid nyare trästöttor och rörinstallation i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.