L
D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte riktigt med om att spåntad gran är det bästa golv man kan ha.
Under givna förutsättningar och omständigheter skulle jag hävda att det är det bästa golvet* men självfallet kan man diskutera olika golvtypers fördelar - ett klinkergolv är till exempel att föredra i ett badhus och kanske ett teakgolv i en båt - självfallet måste man väga in alla aspekter: Vad som är praktiskt, kostnadseffektivt, vackert och passande, personlig smak, mest skonsamt för miljön och så vidare. Fyll gärna på.

*För att vara riktigt tydlig: Eftersom timret redan är fällt, virket behandlat och golvet lagt. Det specifika golvet passar helt enkelt bäst just där och är tillräckligt praktiskt, slitstarkt och estetiskt tilltalande. Hade det varit ett stampat jordgolv hade jag kanske rekommenderat ett nytt golv, men inte i detta fall. Med det sagt så är tydligen stampade jordgolv förvånansvärt starka och faktiskt lätta att hålla rent de också! ;)

Redigerat:
  • Gilla
MalinDz och 2 till
  • Laddar…
Jag säger inte att golvet bör bytas. Men ”bättre virke kan inte fås för pengar” håller jag inte med om.

L
Sant. Nästa gång ska jag skriva bättre golv och förtydliga inom vilka parametrar jag menar detta. Trodde att det var underförstått men det skadar aldrig att vara väldigt tydlig och stringent så att det omöjligt kan missförstås.

V
Jag skulle lägga klickgolv uppepå,då har du kvar det gamla om du(eller någon annan)vill ta fram det igen.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Har 90 år gamla trägolv här hemma som slipades och behandlades med lut + vitpigmenterad olja för 5 år sen som idag ser ut som på bilderna, dock är detta i köket och vid vasken.
Kan inget annat än rekommendera att behålla dom! :)

PS. De första hacken är dom som känns mest mentalt!

• Vitpigmenterat, lutbehandlat 90 år gammalt trägolv med synliga slitage och hack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv med lut och vitpigmenterad oljebehandling i en bostad, synliga bruksspår och hack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.